Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

Hoe help ik mijn HY de winter door?

Verder zijn er specifieke punten die onze aandacht vragen:


Koelvloeistof
Zorg dat er goede koelvloeistof met bescherming tot minstens -25° C in het motorblok zit, dus geen antivries. Zie kader. Dit is heel belangrijk want zowel motorblok als cilinderkop kunnen kapot vriezen!


Radiatorhoes
Bij een lagere temperatuur krijgt de motor een veel sterkere koeling door de koude rijlucht die de radiateur instroomt. Dit beperken we bij temperaturen onder 15° C met de radiatorhoes, waarmee we de instroom geheel of gedeeltelijk dicht trekken.


De luchtinlaat naar de carburateur
Wanneer het kouder wordt komt de motor moeilijker op temperatuur en we kunnen daar als chauffeur van de HY iets aan doen.
Behalve het gebruik van de radiatorhoes, kunnen we ook wat doen aan de temperatuur van de inlaatlucht. We moeten daarvoor de binnen-motorkap open maken en de klep verstellen die vóór het luchtfilter zit.
In de zomerstand staat die klep open en zuigt de motor rechtstreeks buitenlucht aan; bij gesloten klep wordt de inlaatlucht bij het uitlaatspruitstuk aangezogen en daarmee dus voorverwarmd.
Bij temperaturen onder 15° C is het raadzaam deze winterstand te benutten.

Ruitensproeiervloeistof
Vanzelfsprekend vullen we het reservoir met vorstbestendige vloeistof.

Accu
Het is aan te bevelen om de accu vóór de winterperiode goed op te laden. Je kunt de accu natuurlijk ook uit de bus halen wanneer die de winterstalling ingaat. Of de accu aansluiten op een druppellader. Dan weet je zeker dat die altijd “vol” is.

Watercircuits
Vanzelfsprekend vraagt het campergedeelte met alle huishoudelijke voorzieningen de nodige zorg wat betreft aftappen, doorblazen en dergelijke.

Dit is slechts een opsomming van de belangrijkste aandachts- en zorgpunten voor de winterperiode. Als we daarmee uw aandacht gewekt hebben om er goed naar te kijken is ons doel bereikt en komt u zonder vorstschade de winter door.

_________________________________________________________________

 

De een heeft het over koelvloeistof, de ander over antivries. Wat is het verschil en kun je het door elkaar gebruiken?

Er is een verschil tussen koelvloeistof en antivries: Kort gezegd komt het op het volgende neer: antivries is een middel dat alleen de temperatuur verlaagt waarop het water/vloeistof begint te bevriezen. Het kan dus ook voor ruitenwisservloeistof gebruikt worden bijvoorbeeld.
Koelvloeistof is de vloeistof die in het koelsysteem van een verbrandingsmotor de koeling verzorgt. Tegenwoordig zijn dat hele speciale vloeistoffen: het kookt bijvoorbeeld pas bij 140° C en bevriest pas bij -24° C en bevat middelen die de waterpomp smeren, kalkaanslag voorkomen en de rubberslangen conserveren. Het is ook geschikt voor alle metalen die tegenwoordig in motoren voorkomen. Vroeger vaak alleen gietijzer, tegenwoordig allerlei legeringen van magnesium, aluminium en noem maar op. Koelvloeistof is dus een speciale vloeistof. En antivries is maar één van de vele ingrediënten van koelvloeistof.

Vul het koelsysteem van een auto NOOIT met een mengsel van leidingwater en antivries, behalve als het voor heel tijdelijk is (na een gescheurde slang bijvoorbeeld). De kalk in het leidingwater zal zich afzetten in de motor en daardoor het koelsysteem verstoppen, met allemaal nare gevolgen.
Voor een oude auto voldoet een allround koelvloeistof, voor een nieuwe auto is het vaak maar het beste om het koelmiddel van de fabrikant te gebruiken.
Verder is koelvloeistof aan veroudering onderhevig; na 20.000/30.000 km is verversen beslist nodig.