Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

Biobrandstof en oldtimers

 

Het is het nog niet duidelijk is wanneer E10 in Nederland aan de pomp verkrijgbaar is. Eind 2011 worden de exacte Europese specificaties voor deze brandstof verwacht. Dus zal het voor Nederland in ieder geval nog een jaar duren voor E10 de ‘oude’ Euro 95 E5 (met maximaal 5% bio-ethanol) gaat vervangen In Europees verband is vastgelegd dat de benzinemaatschappijen tot 2013 een zogenaamde ‘protection grade’ moeten hanteren, die niet meer dan maximaal 5% bio-ethanol bevat.

Voorlopig zitten de oldtimereigenaren ook in Nederland in ieder geval nog goed.

 

   Wat is er ook al weer aan de hand met E10?

Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er in eerste instantie weinig aan de hand. Echter: de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan, met lekkage en in het ergste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.

Vanuit Duitsland komen steeds meer berichten over ervaring met E10 in oldtimer en youngtimers. Zo publiceerde Mercedes-Benz een lijst met auto’s die wel en niet E10 verdragen. BMW zorgde voor verwarring door eerst te zeggen dat het gebruik van E10 niet zonder meer was aan te raden en later te verklaren dat E10 probleemloos gebruikt kan worden in alle modellen zolang het minimale voorgeschreven oktaangetal voor het bepaalde model maar wordt gehaald.

Oldtimernieuws blijft de ontwikkelingen rondom E10 volgen.

 

Bron: www.oldtimernieuws.nl