Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

Hoe een Hongaars avontuur naar het HY-team leidde...

Internationaler lijkt het niet te kunnen: in 1971 bouwde Smit Joure de blokkerige carrosserie om het Franse hart heen. Alle techniek tussen de versnellingspook en de rare maat banden is van Citroen HY makelij. De rest is Nederlands. Jullie merken al dat techniek en de bijbehorende terminologie niet mijn sterkste kant zijn. Is het dan verstandig om zo'n ding te kopen?


Waarschijnlijk niet, maar ik besloot het toch te doen. En er dan ook nog een snackwagen van te maken... Eenvoudig? Ik dacht het niet. Vooral niet als je dat in Hongarije wilt doen. Hongarije, Budapest, de Blauwe Donau: het klinkt romantisch in de oren.
Met dat enthousiasme begon ik afgelopen voorjaar met twee Hongaarse vrienden een 'strandtentje' aan diezelfde Donau. Het draaide lekker maar de weergoden bepaalden dat het tijd was voor een overstroming. Op 1 mei ging ons tentje open, begin juni stond het water tot aan het dak. 


Tikkeltje ontmoedigd, maar ook dan is een idee snel geboren: we moeten 'iets" hebben op wielen. Gekscherend op zoek naar een grote verkoopkar. En aangezien ik erg van klassiekers houd (Saab, Mercedes) tikte ik als zoekterm "oude snackwagen' in.
  Resultaat: Draco 1971. Nog in bezit van een stichting die er een sapkar (Fruity Mix) van had gemaakt en er met 'lastige' jeugd versgeperst sap verkocht. Geweldig, aangezien wij hier ook met twee Roma jongeren aan de slag waren.


Op dinsdag gebeld, op woensdag een vliegticket geboekt, de maandag erop in Rotterdam gaan kijken. Proefrit van 2 meter gemaakt (1 vooruit en 1 achteruit). Koop gesloten.
Op woensdag stond het Rode Gevaarte op een trailer naar Budapest. Ik heb overigens nog nooit zo'n breeduit lachende vrachtwagenchauffeur gezien. Dat ding? Naar Budapest? Jazeker! Maar bij aankomst in Budapest vertelde hij trots dat hij nog nooit zoveel vriendelijk wuivende Duitsers had gezien op de A3. De Draco afgeladen en bij een bevriende monteur, Jozsi, in een buitenwijk van Budapest geparkeerd. Wachtend op revisie en 'pimping'.


Afgelopen weekend was het zover: inventariseren wat er mis is. Motor loopt als een zon na een vers vierspan bougies, koppeling goed in orde. Maar na het verwijderen van de voorwielen begon het gepuzzel.  De remmen, ophanging... Lekkend remcilindertje hier en daar, schokbreker, wiellager...


Nu moet ik zeggen dat alhoewel ik absoluut niet technisch ben, mijn kennis t.a.v. de Citroen HY wel erg veel groter is geworden in het afgelopen weekend. Het hele net afgespeurd, online handboeken doorgesnuffeld, webshops bekeken.
 Geschrokken van de complexiteit en prijzen, maar wel blij (heel blij) dat er veel (Nederlandse) documentatie is. En wat zou het fijn zijn ook Engelse documentatie te vinden (omdat onze monteur helaas geen NL's spreekt en ik geen technische tolk ben)


En gelukkig kwam ik het Citroen HY-team tegen! En Stan Bögels, die mij erg gerust stelde toen ik hem vandaag belde: onderdelen zijn er nog zat en genoeg mensen die kunnen helpen.
En dat is goed te weten!
Dus lid geworden van de stichting en 18 oktober vol goede moed en met verlanglijst op naar mijn eerste bezoek aan het magazijn.


Aan eenieder die kan en wil helpen...  graag!!!
Engelse documentatie, technische tekeningen specifiek voor de Draco, tips...!"


Met heel vriendelijke groet,


Marc Coenen

 


PS: Op verzoek van Stan geschreven:)