Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, december 2013

 

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
Wij, Henny en Jack van Boven en de kids Mike, Brian en Randy, zijn de trotse eigenaren van Kwibus: een tussen de wielen verlengde HY uit 1970 op LPG.
We wonen in Hasselt (Overijssel) in een verbouwde boerderij met lekker veel sleutel- en stallingsruimte voor diverse hobbyprojecten.
De liefde voor Kwibus is eigelijk per ongeluk ontstaan: een camper leek ons leuk voor vakanties en weekendjes weg en gaanderweg kwamen we uit op een HY. We zijn begonnen met het kijken naar een VW T1 of T2. Omdat deze veel te duur bleken en voor 5 personen te krap leek, kwam het idee dat er vroeger ook andere busjes rondreden. De patatbus kenden we nog van de vakanties toen we zelf klein waren en na eens op marktplaats wat foto’s bekeken te hebben zijn we daar maar eens naar op zoek gegaan.
 Henny heeft eigenlijk alleen alle aangeboden bussen op Marktplaats bekeken en links en rechts wat foto’s genomen die ik thuis dan bekeek. Ik was aanvankelijk nog niet super enthousiast. Mijn grote hobby was toen nog de Daf en mijn collectie bestond uit: 2x een Daf 44, een Daf Pony en een Daf 33 bestel (en een Opel GT waar ik veel mee bezig was). Een extra auto erbij zou betekenen dat ik toch de schuur eens zou moeten opruimen!

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
We zochten een matige bus aangezien dat financieel aantrekkelijker was. Ondertussen waren er al een aantal oldtimers opgeknapt dus de ervaring met plaatwerk en techniek was wel aanwezig. Eerst maar de OPEL GT uit 1970 verkocht tot onvrede van de kids (stond stoer om zo naar school gebracht te worden door mama).
Met dit budget zouden we wat moeten kunnen vinden en een potje overhouden om aanpassingen te doen
Na een aantal standaard busjes bekeken te hebben kwam Henny uit bij een eendengarage  in Leek (Friesland). Daar stond een verlengde sloop-HY. Het was zeker geen liefde op het eerste gezicht, rillen verf waar je je koffiebeker op kon zetten en overal plamuur en roest onder de vette laklaag. Wel viel op dat met een verlengde bus de ruimte voor ons vijven erg geschikt was. Maar gezien de slechte optische staat werdt het toch maar verder zoeken.
Een paar weken later zijn we samen naar Rotterdam gegaan waar een (ook verlengde) zwarte HY te koop stond. Helaas was deze volledig volgepolyestert met een rare bult op de achterkant bovenop het dak. Omdat we in deze bus al licht in het hoofd werden van de polyester dampen (en om de extreem hoge prijs van 6800 euro) hebben we ter plekke maar de oppas gebeld en gezegd dat het later zou worden en zijn we in één ruk terug gereden richting Leek. De rijp-voor-de-sloop stond er nog en ik heb daar voor het eerst een rondje met een HY gereden. Dat viel vies tegen als je nagaat dat ik de soepele automaat gewend was van de DAF.
 Na wat afdingen de bus uiteindelijk maar gekocht, niet wetende wat we allemaal tegen zouden komen!


Was het liefde op het eerste gezicht?
Nou nee, dat is gegroeid. De bus was dan wel rijp voor de sloop maar 3 weken voor vakantie heb ik hem volledig geschuurd en gespoten en begon het toch ons bussie te worden. Henny had ondertussen een bijpassende kleur luifel gemaakt.
Een lekkere knalkleur doet je altijd goed op vakantie
Gelijk alle bedrading vervangen voordat we ermee op pad zouden gaan. De vorige eigenaar in Leek had overal aardpunten gemaakt met grote popnagels in het chassis zonder goed schoon te maken. De bedrading zat ook slecht verbonden en hing los. Om geen problemen tegen te komen heb ik dit gelijk maar echt goed aangepakt.
Ook moesten er slaapplekken gemaakt worden voor de jongste 2 en een bank voor 3 kinderen met gordels in de rijrichting voor de veiligheid.
De vakantie kende een slechte start door 2 kapotte banden (de schokbreker achter was gaan schuiven en had van 2 nieuwe banden de binnenwang weggeschuurd). Eenmaal weer thuis gelijk maar aan de gang gegaan.
Beide kokerbalken zijn na terugkomst vervangen want deze waren volledig weggerot. Daarna al het plaatwerk dat slecht was aan de buitenzijde aangepakt.  De lelijke kist achter de deurtjes is er na een jaar ook afgehaald, wat het model zeker ten goede kwam.

 

Viel je op de buiten- of de binnenkant?
De buitenkant, hij heeft een mooi grof karakter en van binnen was hij lekker oudbollig ingericht. Eigelijk meer een bruin cafe idee met gelakt hout en bruine stoffering.


Wat weet je over hem?
Helemaal niks, hij is ooit koffiebruin geweest, daarna delen zwart, en net voordat hij te koop was gezet heeft men er 10 liter beige over uitgegoten wat ontzettend veel zakkers opleverde die de roest en plamuur mooi verhulden.
Er stond een naam op de bus “Le vieux diable” met een duiveltje eronder.  Het zou mooi zijn eens wat meer ervan te weten. Waar is HY voor gebruikt geweest? Wat is er allemaal met hem gebeurd? Tijdens het laswerk aan de balken viel op dat deze van voor tot achter gevuld waren met 2 tot 3 cm leem (het leek wel of hij onder water gestaan had).
Dus bij deze: wie kent de geschiedenis van onze bus en eventueel de vorige eigenaars? Ik ben hem nog nooit op foto’s tegengekomen van eerdere meetings.
 

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
 Ja, erg veel zelfs, maar als je een sloper koopt dan weet je dat er wat werk aan zit.
Al het plaatwerk rondom is aangepakt inclusief chassis en dak. Het voordeel dat ik heb is dat ik op een ROC lesgeef waar we een grote werkplaatst hebben met een stel zetbanken. Al het plaatwerk kan ik mooi op school zetten en knippen.
Een voetenluikje om dwars te slapen heb ik na het eerste jaar gemaakt. In de langsrichting slapen koste ons teveel ruimte en nu blijft het keukenblokje en de kastjes mooi vrij en houden we omkleedruimte over. 
 Een HY keienvanger heb ik dit jaar gemaakt omdat de bus met drempels wel erg met de neus naar voren duikt en de demper dat niet leuk vond. Zo word er elk jaar wel weer wat nieuws verzonnen.
HY heeft na een kleine kwakkelperiode begin dit jaar ook een nieuw kloppend hart gekregen en ondertussen alweer een goeie 3000 km erop zitten zonder klachten!  
De binnenkant is nog ingericht om er allemaal in te kunnen slapen. Omdat de kids nu buiten in een tent slapen kan de bank/ slaapplek nu eindelijk weg en gaan we binnen de boel echt naar onze smaak inrichten.
Afgelopen zomer (HEET) kwamen we er ook achter dat ramen die niet los kunnen wel een erg warme bus opleveren. De achterklep losdoen lukt vaak niet zomaar, aangezien er zeker 6 fietsen achterop hangenDus na de zomervakantie ook andere ramen gekocht en geplaatst die mooi open kunnen schuiven. Doordat het interieur nu verzaagt is moet de binnenkant dus wel aangepast gaan worden.  

En natuurlijk ben ik ook enthousiast geworden om onze eigen bus nu eens grondig aan te pakken door het klussen aan de bus van Johan. Normaal gesproken loop ik alleen in de garage rond dus dit was een gezelige afwisselingsamen klussen.


Wat doen jullie in je vrije tijd?
Wat meetings afgaan als het past met alle schema’s in het gezin. En al een paar jaar met collega’s (VW rHYders) een weekendje weg.
 En met vrienden uit Hasselt jaarlijks een kampeerweekendVerder in de vrije tijd het onderhoud aan het huis en de tuin en lekker sporten.
  
Is jullie relatie blijvend?
Voorlopig welEr is ondertussen een tweede bijgekocht die eerst als donor zou dienen maar nu ook gerestaureerd is, de basis was te goed om te slopen. Er staat dus nu een leuk klein blauw vriendje naast Kwibus in de schuur.


Hoe ziet je ideale HY eruit?
Eigelijk hebben we die al, nu het interieur nog aanpassen. We hebben al wat in het hoofd qua indeling. Nu alleen nog even wat tijd vinden. We zouden het jammer vinden om komend jubileum te moeten missen doordat de bus gestript in de schuur zou staan.

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
 Aangezien we dit jaar door omstandigheden maar naar 2 HY meetings  zijn geweest die we erg gezellig gevonden hebben en èèn ervan in  een verrassend mooie omgeving van Schagen; de organisator van de voorzomer-meeting: Martin  De foto rechts is tijdens de puzzelrit in Schagen gemaakt