Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, augustus 2013

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
Ik ben Carla Akse en kom uit Leiden, waar ik samen met Aad (op een korte onderbreking na in Oegstgeest) nu zo'n 40 jaar woon. De liefde voor de Citroen was er in het begin zeker niet. We waren geen Citroen-rijders en al helemaal geen HY. Maar mijn zwager Karel Akse (broer van Aad) was dat zeker wel. Hij was in het bezit van een HY. Ik vond het maar een rare Pipo wagen en kon er niets moois aan vinden. Wij waren wel liefhebbers van oude auto's. Zo hebben wij o.a. gereden in een Volkswagen Kever, Volvo Amazone, Volvo PV544 (Kattenrug), Mercedes 380, Fiat 850 coupé en veel later nadat wij al een HY hadden een 2CV (lelijke eend). Helaas was de 2CV niet bestand tegen het westelijke klimaat in Nederland zodat deze na een korte liefde ter ziele ging. Een andere 2CV zit er helaas niet in tenzij wij kunnen beschikken over een garage want anders roest de 2CV (volgens Aad) onder je kont weg!!!!!


Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
Mijn eerste ontmoeting met de HY was dus de HY van zwager Karel. Hij vertelde ons dat hij een HY te koop wist te staan die prima was onderhouden. Aad is toen samen met zijn broer op pad gegaan en heeft de HY gekocht. De eigenaar (dhr. van Dijk) uit Wassenaar was zo gek op zijn HY dat hij speciaal zijn schuur had uitgediept zodat HY er precies inpaste. HY mocht ook pas naar binnen als deze helemaal droog was. Toen wij hem kochten was er dan ook geen roestplekje op te vinden. Waarom deed dhr. van Dijk de HY weg vraagt u zich (net zo als wij) af! Dat kwam omdat hij hartklachten had en zijn vrouw het raadzamer vond de HY weg te doen (daar kreeg hij volgens mij pas echt hartklachten van!!!!!).


Was het liefde op het eerste gezicht?
Zoals al geschreven was het geen liefde op het eerste gezicht. Toen de HY werd gekocht kampeerden wij met onze twee kinderen met een vouwwagen in Frankrijk. Mijn 1e reactie was dan ook, dat past toch helemaal niet!!! Onze dochter (toen 14 jaar) en onze zoon (11 jaar) waren te groot om in de HY ingepast te worden. Maar daar had Aad al een oplossing voor bedacht. Onze kinderen sliepen nu toch ook in een eigen tentje ondanks de ruime vouwwagen, dus dat kon zo blijven. En bij slecht weer werd de kantine van de plaatselijke camping opgezocht. Mijn argumenten om niet met de HY met vakantie te gaan werden weggepoetst. We gingen het dus maar proberen. Maar ik vertelde Aad nog wel dat de vouwwagen niet weg mocht, want ik ging er vanuit dat we het jaar erop weer met de vouwwagen op pad zouden gaan. Maar na een paar dagen onderweg te zijn met de HY was ook ik verkocht en had het HY virus ook mij te pakken en kon de vouwwagen de deur uit.



Viel je op de buiten- of de binnenkant?
Ik ben zeker niet op de binnenkant van de HY gevallen want deze  was erg oubollig ingericht. De buitenkant vond ik op een gegeven moment wel aardig. Lijkt op een trouwe hondenkop!



Wat weet je over hem?
De vorige eigenaar (dhr. van Dijk) heeft de HY als "kale" bus gekocht en is dus de eerste eigenaar. Hij heeft de bus zelf ingericht en zoals al geschreven was dit totaal niet onze smaak! Zelfs plastiek geraniums op de tafel ontbraken niet. Wij zijn dus de tweede eigenaar en hebben onze HY "LEO" (dat is de naam die dhr. van Dijk aan de bus gegeven had L(lui) E(en) O(ongemakkelijk) geprobeerd net zo goed te onderhouden als dhr. van Dijk en ik moet zeggen dat is tot de dag van vandaag ons aardig gelukt.



Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
Na zo'n 10 jaar met de "oubollige" inrichting gereden te hebben vond er een algehele renovatie plaats. Alof Huizing en zijn broer Geert hebben onze bus gestript en naar moderne maatstaven aangepast en ingericht. Natuurlijk hebben we gedurende de eerste 10 jaar wat kleine aanpassingen gedaan zoals nieuwe gordijnen en bekleding en werd er een zoldertje gemaakt. Maar uiteindelijk werd het hoogtijd  om onze HY grootschalig te renoveren. Na de binnenkant moest ook de buitenkant eraan geloven want deze was in de loop der jaren erg dof geworden. Gelukkig zag Leo er zo goed uit dat alleen volstaan kon worden om onze bordeaux rode bus opnieuw te spuiten. Toen Leo er weer als nieuw bij stond werd het ook tijd om de HY iets van ons mee te geven en hebben we op de voor- en achterkant een tekst laten zetten (gemaakt door Ben de Jager) zodat iedereen kon lezen dat deze HY van ons is. Er staat dan ook op de bus HY's van CARAAD --> HY is van Car(la) en Aad.



Wat doen jullie in je vrije tijd?
In onze vrije tijd sporten (in teamverband) we veel, dit betekent dat we in de weekenden vaak gebonden zijn en er niet zo vaak op uit kunnen trekken met onze HY als we zouden willen. Bovendien staat HY in de stalling , maar als het even kan dan gaan we met de HY op pad. In ieder geval hebben we de laatste 22 jaar (want zo lang hebben we onze Leo al) iedere zomervakantie met Leo doorgebracht en hebben zo ook een aantal wereldmeetings bezocht. Deze zomer is het de bedoeling naar de wereldmeeting in Spanje te gaan.


Is jullie relatie blijvend?
Ja onze relatie is "for ever" tot Leo erbij neer valt maar hopelijk duurt dat nog jaren en gaat Leo ons nog overleven!


Hoe ziet je ideale HY eruit?
Mijn ideale HY is dezelfde HY die we nu hebben, alleen dan met 2 slaapplaatsen meer. Maar een verlengde HY zien wij niet zitten dus zullen we het zonder die 2 extra plaatsen moeten doen. Verder zou een onderhoudsvrije HY mij wel iets lijken. Dit zou namelijk betekenen dat wij (en dan met name Aad) wat relaxter op pad kunnen gaan.



Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Ik geef het stokje door aan Ilse Rijk-Huisman. Ik heb haar voor het eerst ontmoet tijdens de internationale HY meeting in Zeewolde. Een enthousiaste meid die zeker wat te vertellen heeft.