HY en ik, maart 2012

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
Ik ben Stan Bögels, 56 jaar oud, getrouwd, twee zoons van 12 en 13 jaar oud.
De oudere modellen van Citroën hebben mij altijd aangesprokenbijzondere vormgeving en eenvoudige functionele techniek.
Dat geldt natuurlijk niet voor alle modellen, maar in mijn studententijd reed ik allerlei types 2CVIk kon toen alleen nog maar dromen van een DS of HY.
Nu verzorg ik alweer zo’n dertien jaar de telefomische HY informatielijn en geef daarnaast via de mail antwoord op de meest uiteenlopende vragen over de HY en alles wat daarmee te maken heeft.

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
Mijn eerste HY stond in een schuur. De eigenaar dacht dat het motorblik gescheurd was want er lekte heel veel koelvloeistof voor uit de motor. Samen met een kennis gaan kijken en toen besloot ik de HY over te kopen.
Ik sleutelde al heel lang aan bromfietsen en later aan een lange rij 2CV’s dus een HY was een logisch vervolg. Wat een geweldige auto! Hij was daarvòòr gebruikt door een Brabantse gemeente in de plantsoenendienst. Helemaal leeg , zonder enige inbouw. De kleur was geel, met het wapen van die gemeente er op, ik meen de Gemeente Lieshout.
Dat werd dus sleutelen, motor uitbouwen en kijken of we die konden repareren. Eerst eens goed kijken naar dat lek en daar was de eerste meevallerniet het motorblok was gescheurd maar de ring tussen de motor en de waterpomp was verteerd. Toen kon je die nog gewoon bij Citroëngarage Janus van der Meulen in Den Bosch kopen. Ring vervangen , starten en rijden maar.

Was het liefde op het eerste gezicht?
Ja dus.

Viel je op de buiten- of de binnenkant?
De HY is een bijzonder model. Functioneel. Aerodynamisch een nul. De ribbelplaat is overgenomen van het Junkers vliegtuig; met eenvoudige middelen een stevig resultaat. Tegelijkertijd heeft de HY iets grafisch:  het lijnenspel van de ribbels, de hoekige vormen en het bolle cabinedak. In Frankrijk noemen ze het “de varkensneus”, die neus van de HY.
 Standaard is de inhoud 7M3, dus ook de binnenkant is functioneel, ruim. Toen we de HY hadden hebben we dan ook heel veel mensen verhuisd. Dan leer je ook “nee” te zeggen. De mooiste verhuizing was dat we op zaterdagochtend aanbelden om te verhuizen. Met een slaperig hoofd  werd er open gedaan: “O, zijn jullie er al, ik moet nog even inpakken” Toen zijn we met de hele ploeg omgekeerd. Helpen, OK,  maar zo……

Wat weet je over hem?
Mijn eerste HY kwam dus oorspronkelijk van de plantsoenendienst uit Lieshout. Deze was op een gegeven moment na jaren trouwe dienst en vele vakanties, tot in Portugal aan toe, weggerot. Via Harrie Reinders kon ik toen mijn huidige Franse HY kopen die ik al weer zo’n 13 jaar heb. De vorige Franse eigenaar van deze HY gebruikte hem om crossmotoren te vervoeren; op de bodem lag een 6 mm dikke stalen plaat geschroefd.

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
De HY waar ik nu in rijd, rijdt op LPG. Dat is een van de dingen die ik heb (laten) vervangen. Toen ik de HY kocht was de motor rot, dus die is ook vervangen. Daarna is de motor nog een keer vervangen, evenals de versnellingsbak. Mijn HY heeft geen kampeerinrichting, wel heb ik er twee extra zitplaatsen in gemaakt zodat mijn kinderen mee kunnen. Als we er mee op vakantie gaan ligt er een (demontabele) plaat tussen de wielkasten waar we op slapen; de kinderen liggen in een tent.
Verder wil ik er niet teveel aan veranderen; ik gebruik de HY het hele jaar door. Voor het  vervoer van stookhout tot museuminrichting.

Wat doen jullie in je vrije tijd?
Als ik in de zomer het stuur los laat rijdt hij vanzelf naar Frankrijk.

Is jullie relatie blijvend?
Zonder meer.

Hoe ziet je ideale HY er uit?
Ik droom nog wel eens van een HY Pick up.
En ooit kreeg ik via de informatielijn van het HY team een HY uit 1955 (mijn geboortejaar) aangeboden; of ik er iemand voor wistTegelijkertijd was er iemand die een HY zocht. Ik heb toen lang getwijfeld of ik de 55'er niet zelf zou kopen, maar heb toen toch die ander maar getipt. Soms heb ik nog wel eens spijt……..
(Het is die prachtige HY met "Cafe exellaerop.)

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Jan Peter Baartman en Wenke ter Horst van Delden.