Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

05 feb 2022
magazijn gesloten
19 feb 2022
magazijn gesloten
19 mrt 2022
09:30AM - 04:00PM
A-Markt

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, februari 2012

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY en het bijzonder) ontstaan?

Wij zijn Peter, Marianne en Annabelle van Ooijen uit Nijmegen.

Onze liefde voor Citroen komt min of meer door de vormgeving van de wagens, en dan vooral die uit de jaren '60–'80. De DS vinden wij dan ook de allermooiste auto uit de 20e eeuw! Wel eens eentje gesloopt, maar helaas nooit in gereden.
In eerste instantie had ik helemaal niets met auto's. Ik was meer een motorrijder. Mijn rijbewijs haalde ik pas rond m'n 35e, en de HY was mijn 3e auto ooit (en een knalgroene “Sausente” mijn 4e).

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
Ik wilde voor mezelf beginnen als huisschilder en een bus waar je in kon staan leek mij handig. Ik herinnerde me de bus waarin ik als verse student een half jaar van Oss naar Nijmegen mee reed, als 2e passagier op de wielkasten ! Spuuglelijk, dat toen zeker, maar wel met een mooie binnenruimte.
In 1995 besloten we om een weekje aan de Drome te gaan staan: 100 vierkante km zoekgebied, elke dag een andere windrichting en alle Citroëngarages en sloperijen uit “les Jeunes” afstruinen...
Een geschikt exemplaar zoeken, motor inladen en naar huis, dat was het plan. Nop. Kippenhokken zat en verder twee mooie,
maar beide reclamewagens, gevonden.
Nee , onze HY vonden we uiteindelijk om de hoek in Volkel, bij Ad Mechelaars. Loodsen vol van de Franse Domeinen, en daar stond 'ie dan, met nog een recente keuringssticker er op.

Was het liefde op het eerste gezicht?
Het was meer een praktische overweging om de HY te kopen.

Viel je op de buiten- of de binnenkant?
Op de ruime en vooral hoge binnenkant dus.

Wat weet je over hem?
Ik geloof dat hij van een kruidenier of zoiets is geweest. De originele sleutels hadden een hanger van een Frans garagebedrijf en het plan was om er ooit nog eens langs te gaan. Maar met de sleutels verdween ook de plaats van herkomst. Helaas...

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
En toen had ik dus een HY in m'n atelier staan. Waar te beginnen? Nooit eerder had ik aan een auto gesleuteld. De vorige twee waren bij het eerste falen direkt bij de sloop gedeponeerd, de krengen! ;-)
Ah! Een HY-team in Heesch, vlakbij ook nog dus. En een werkplaatshandboek. Een "groep" Nijmegen, maar daar waren ze meer van "de overzetplaatjes", dus toen zelf maar een lasapparaat aangeschaft. Zo ging dat...
Een klein jaar later was de bus mechanisch in orde en stond 'ie in de Hammerite. (De geïsoleerde tussenwand, beplakt met witte formica en mèt deurtje, was hetzelfde gebleven maar moet later nog wel serieus gerepareerd en gelast worden. Dan gaat de isolatie er alsnog uit).
Ik vroeg Eef Hakfort: "Goh, kan ik iets terug doen voor al jullie hulp? "Nouhou...", zei Eef en sindsdien ben ik magazijnmedewerker.

Wat doen jullie in je vrije tijd?
Er gaat wat tijd zitten in werken in het magazijn en natuurlijk wat in het onderhoud. En nu staat er voor de derde keer een bus extra naast het huis om opgebouwd te worden als camper of om in elk geval te dienen als donorwagen.
Ooit gaat het een keer lukken; dan kunnen we wat meer meetings bezoeken.

Is jullie relatie blijvend?
Onze relatie zal mogelijk niet blijvend zijn, ben ik bang. Hy moet zo'n 20.000 km per jaar rijden. Onlangs heb ik nog een 3e blok en 3e bak gemonteerd, maar de strijd die niet haalbaar (b)lijkt, is het in stand houden van de carrosserie. Maar we geven voorlopig nog niet op.

Hoe ziet je ideale HY eruit?
De ideale HY? Heel eenvoudig: exact gelijkend maar in rvs, met een elektromotor van 200 kW en een automaat! Jaahaa!

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Stan Bögels