Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

Roest test op oldtimerautosite.nl

 

 

Tijdens een zoektocht naar de beste antiroest behandeling voor Stan's "nose-job' vond hij deze test:

 

www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm

 

De verschillende producten zijn in 2012 aangebracht op roestend plaatmateriaal en liggen sindsdien buiten.

Op de volgende pagina's is de staat van het plaatmateriaal in de loop der jaren te zien:

 

2013

2014

2016

2018

 

roest test 2 112 [1600x1200].jpg

 

 

Producten in deze test
Zink spray Fertan
Action Bitumen Motip
Brunox Corroless
Jachtlak Tectyl Valvoline
M.L Gekookte lijnolie
Noverox IJzer menie
Owatrol RX 5
Fluid film RX 10
Perma film Valma
Ferpox epoxy primer Turbo holle ruimtes
Brantho korrux

 

 

 

Citroën HY Team Jeugdsurvival 2019

 

De winter leek voorbij, voor eventjes in ieder geval.

Maar bij het Citroën HY Team Holland zijn we al volop bezig met het voorbereiden van de Jeugdsurvival 2019.

Dit jaar gaan we weer naar België toe, is de bedoeling.
We zoeken een fantastisch gebied uit, waar we een mooie tijd kunnen gaan hebben.

Wanneer ook alweer?

De survival zal gedurende de Paasdagen plaatsvinden. We beginnen op vrijdag 19 april, aan het eind van de middag. 
Op Tweede Paasdag, dus 22 april 2019, kunnen we onze modderschoenen weer in de auto gooien, want dan zit het er weer op.

Hoe de route er precies uit gaat zien?
Daar zijn we nog aan bezig! Maar we maken er een leuke route van: niet te zwaar, maar zeker ook niet al te gemakkelijk. Gewoon leuk, voor als je minimaal 11 jaar oud bent (maximaal ongeveer 17 jaar).

Waar gaan we verzamelen?
We verzamelen op een punt, dat nog verder bekend gemaakt zal worden, via email en in de FaceBook-groep “HY Survival”. Even de informatie in de gaten houden, dus!


Wat gaan we doen?
In ieder geval zal er een deel per kano gereisd moeten worden, terwijl een stevige wandeling er ook wel bij zal zitten. Wie weet, wandelen met bepakking, voor de stoere types?


Daarnaast moet er natuurlijk gegeten en geslapen worden, dus tentje bouwen, vuurtje stoken en koken gaan we ook tegen komen. Niks drie-sterren-diner, wij gaan er in de open lucht een vier-miljoen-sterren-diner van maken. En de chef-kok, dat ben je zelf!
Moeten we over een riviertje heen, of na een dropping weer "thuis" zien te komen? Tja, dan wordt er een beroep gedaan op onze creativiteit, om onszelf en alle groepsgenoten veilig en wel op de plaats van bestemming te krijgen. Met een survival weet je dat nooit zeker, natuurlijk, het blijft improviseren!

 

Wat gaat het kosten?
Wij hanteren altijd all-in prijzen en deze proberen we rond de 70 euro per persoon te houden.
Hiervoor is eten, drinken, activiteiten en de campingkosten van de deelnemers inbegrepen.
Voor de definitieve prijs komen we nog met nadere gegevens.
Zodra je je ingeschreven hebt, zet Pim je op de mailing lijst.
Informatie over vertrekpunt, betalingen, een lijst met zaken om vooral niet te vergeten, noem maar op, wordt dan op tijd aan je toegestuurd.

 

Hoe kan ik me aanmelden?
Een aantal enthousiastelingen heeft zich al via de Facebooksite of direct bij Pim Overwater aangemeld.
Maar als je dat nog niet hebt gedaan, stuur dan de volgende gegevens naar Pimm Overwater, 

 

  • Naam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Zwemdiploma: ja / nee
  • Ziektenkosten verzekeringsnr
  • Email adres
  • Telefoon waarop ouders te bereiken zijn:

 

Hoe kom ik er?
Verschillende mensen zullen op vrijdagmiddag 19 april (rond een uurtje of 5, half zes) proberen in België te zijn.
Dat zal misschien niet altijd lukken, bijvoorbeeld als vader of moeder nog moeten werken. In dat geval houden we wel een kop soep oid warm, als je wat later bent :)
Als je een vervoersprobleem hebt, laat dat dan even weten op de Facebook-groep "HY Survival" . Geef daarbij dan ook even aan, uit welke plaats je ongeveer moet komen. Er is een goede kans, dat iemand bij jou uit de buurt, met een vrije plek in de auto, dan even om zal willen rijden om je op te pikken.


Aanmelden, waarom eigenlijk?
Simpel : om een idee te krijgen, voor hoeveel deelnemers we inkopen moeten gaan doen.
Dus graag even aanmelden via het Aanmeldingsformuliertje, als je dat nog niet gedaan hebt.


Wat moet ik meenemen?
Daar krijg je nog een email over met nadere informatie.

Maar in ieder geval GEEN mobieltjes, andere electronica etc meenemen.
Dat kan alleen maar beschadigen of kapot gaan. NIET meenemen dus.
In geval van nood, zijn de begeleiders goed bereikbaar.


“Waar laat ik ondertussen mijn ouders?” ?
De ouders, die er gelijk een weekendje uit van maken, kunnen op diverse campings in de omgeving terecht.
In ieder geval vragen we van de ouders, om een andere overnachtingsplaats op te zoeken, dan wij.

Zijn we nog dingen vergeten te vermelden? Ja, ongetwijfeld!
In dat geval kun je op de HY Survival Facebook site je aanvullende vragen kwijt.


Wij hebben er zin in, jullie ook?
Tot in april!


Groet van de begeleiders:
Pim, Ger & Annette, Thomas, Daan, Lilian, Kyra en Gerrit-Jan

 

Onderdelenvoorziening

 

Het is goed merkbaar dat we een busje koesteren dat 70 jaar geleden op de markt is gekomen. Voor iedere medewerker van het onderdelenmagazijn is het een flinke uitdaging om de klant die op zaterdag het magazijn binnenkomt voor de aankoop van onderdelen, blij naar huis te laten gaan met de gevraagde aankoop en meestal ook nog met een goed advies. Lang niet alle onderdelen worden opnieuw gemaakt en sommige delen moeten gereviseerd worden, maar dan wel op een kwalitatief goede manier, want we willen wel betrouwbare onderdelen kunnen aanbieden. In dit artikeltje willen we het hebben over twee onderdelen die belangrijk zijn voor onze HY-bus: de startmotor en de radiateur. Beide onderdelen hebben we jarenlang kunnen aanbieden in gereviseerde vorm, maar door het achteruit gaan van de kwaliteit van het te reviseren basis-onderdeel werden we geleidelijk aan met nieuwe problemen geconfronteerd. Door veel ervaring werden we wijzer en nu kunnen we goede oplossingen presenteren.

 

SAM 3265

 

De startmotor

Voorheen hebben we startmotoren laten reviseren door externe specialisten en dit heeft wisselende ervaringen opgeleverd. In eerste instantie hield de “revisie” niet meer in dan het vervangen van lagers en koolborstels, het opzuiveren van de collector en indien nodig het vervangen van de Bendix-koppeling. Dit leidde meestal tot een uitstekend functionerende, gereviseerde startmotor. Dit is lang goed gegaan tot we een aantal klachten kregen over startmotoren met weinig of geen vermogen.

Dat was het moment dat Frans Gabriël zich in de problematiek verdiept heeft en grondige analyses heeft gemaakt van de falende startmotoren. Frans kwam tot de volgende conclusie: “het”

Het probleem is niet alleen versleten koolborstels, een versleten of vastzittende bendix, een

ingebrand anker, sterke vervuiling, uitgelubberde bronzen lagerbusjes en niet te vergeten de kwetsbare aansluitbout.

Een van de grootste problemen doet zich voor bij de veldwikkelingen: deze hebben dan een veel te lage isolatie weerstand.

De wikkelingen zijn onderling geïsoleerd met geïmpregneerd papier.

De tand des tijds heeft zijn werk gedaan: het geïmpregneerde papier valt uit elkaar.

En wat niet te meten is, is windingsluiting m.a.w. een spoel bestaat uit 8 of 9 windingen

en dan is er isolatie doorslag tussen een paar windingen.

Het gevolg is een veel te langzaam draaiende startmotor met weinig of geen kracht (slecht koppel).

 

SAM 3277

 

Toen Frans tot deze conclusies kwam, was de eerste gedachte dat het reviseren van oude startmotoren te duur zou worden en dat we een totaal andere weg zouden moeten inslaan. Ongeveer een half jaar geleden kwam er voor de HY een nieuw ontwerp startmotor op de markt, met helaas een prijskaartje van ca. € 400,00. Dat was voor ons aanleiding om nog eens diverse specialisten te raadplegen en na te gaan of er een betrouwbare revisie mogelijk zou zijn voor een bedrag dat aanmerkelijk lager zou liggen. We nemen aan dat iedere HY-bezitter toch het liefste vasthoudt aan de originele startmotor, mits die betrouwbaar is en een aantrekkelijker prijskaartje heeft.

Met zijn kennis, ervaring en doorzettingsvermogen is Frans Gabriël erin geslaagd om startmotoren op professionele wijze te restaureren. Sommige gereedschappen heeft hij daarvoor zelf ontwikkeld en meetapparatuur heeft hij aangeschaft. Door de aanpak van Frans zijn we nu in staat gerestaureerde startmotoren aan te bieden die aan alle eisen voldoen.

 

SAM 3262

 

We spreken daarom liever van restauratie dan van revisie. Elke startmotor wordt volledig gedemonteerd, wikkelingen worden er voorzichtig uitgeboord. De aansluitbout en de koolborstels worden verwijderd. De bendix gaat volledig uit elkaar en wordt zo nodig vervangen door een nieuwe. De lagerschilden worden zo nodig voorzien van nieuwe bronzen lagerbussen. Alle onderdelen worden gestraald en voorzien van hittebestendige lak. Het anker wordt getest en de wikkelingen worden met hoogspanning doorgemeten op kortsluiting en isolatieweerstand. De collector wordt afgedraaid en de lamellen van de collector worden opnieuw ingefreesd. Daarna volgt de eindmontage met controlemetingen en ter afsluiting nog een belaste eindtest op een HY-motor.

 

SAM 3267

 

We hebben er, samen met Frans, alle vertrouwen in dat we na zo’n grondige restauratie een zeer betrouwbare startmotor kunnen afleveren.

De prijs van deze startmotor wordt € 290,00 en er wordt statiegeld berekend omdat we graag de oude startmotor terug willen hebben voor een mogelijke revisie. Afhankelijk van de kwaliteit van de oude startmotor wordt het statiegeld geheel of gedeeltelijk terugbetaald.

 

SAM 3258

rellen in Luik

Een inzending van Jan Frank:

 

"hallo,

 
deze foto komt van een film die ik hier:www.facebook.com op facebook heb gevonden. 
 
rellen rond 1960 waarschijnlijk in luik: 
 
foto 2 rel luik
 
deze foto vond ik in luik op de rommelmarkt. waarschijnlijk gemaakt tijdens dezelfde rellen. 
 
foto rel luik
 
groet jan-frank"
 

De beste brandstof voor uw klassieker

 
 
Regelmatig wordt ons gevraagd wat de beste brandstof voor een klassieker is. Omdat het antwoord een stuk langer is dan de vraag stellen, hierbij een uitgebreide uiteenzetting.
 
Veel oudere benzinemotoren zijn ontwikkeld om te lopen op loodhoudende benzine met een hoog octaangehalte (officieel: octaangetal). Gelukkig voor milieu en volksgezondheid is deze brandstof lang geleden uit de handel genomen.

Klassiekerbezitters moeten dus op zoek naar alternatieven. Hieronder behandelen we de meest voorkomende brandstoffen: Euro 95, Super 98 en E10 benzine. Ook gaan we in op het gebruik van loodvervanger en hoog octaan benzine.
 
-Euro 95 of Super 98?
Voor het octaangehalte geldt, kort door de bocht, dat motoren met een hogere compressie behoefte hebben aan een benzine met een hoger octaangehalte. Hoe hoger het octaangehalte des te hoger de klopvastheid en des te lager de kans op 'pingelen'. Pingelen is het spontaan ontbranden van het lucht/brandstofmengsel, buiten het tijdstip van ontsteking. Hierdoor ontstaan tegengestelde krachten in de verbrandingskamer, wat zich vertaalt in een onregelmatige loop en een kloppend of pingelend geluid. Dat dit niet goed is voor de motor moge duidelijk zijn; het kan leiden tot ernstige motorschade.
 
De keuze voor Euro 95 of Super 98 is open voor discussie. Veel klassieke Engelse auto's lopen prima op Euro 95, mits de ontsteking goed staat afgesteld. Doorgaans moet deze voor E95 iets later staan, zodat er geen spontane voorontbranding optreedt (te dicht bij het bovenste dode punt). Vooral voor motoren met een wat lagere compressie is Euro 95 zonder meer geschikt. Denk hierbij aan sedans maar ook sportwagens die in de jaren '70 voor de Amerikaanse markt geleverd zijn met een wat lagere compressie (MGB, TR6). De sportievere rijder zal meer baat hebben bij een zo hoog mogelijk octaangehalte. Motoren met een getunede kop met snellere nokkenas lopen beter en blijven langer heel met E98.
 
-E10 benzine (ethanol)
Voor veel klassiekers is gewone Euro 95 een prima brandstof. Let wel op dat er niet teveel ethanol is toegevoegd. Zo is E10 benzine (met 10% ethanol) absoluut uit den boze. Veel zachte delen in het brandstofsysteem (rubber slangen, membramen in benzinepomp of carburateur, kurk, zink in bijvoorbeeld de vlotter) worden hierdoor aangetast. Ook kan oude benzineaanslag oplossen in E10 benzine, met concentratie van vervuiling als gevolg. Ook trekt ethanol (een alcoholsoort) water aan. Dit kan bij langere opslag leiden tot vocht en dus corrosie in de tank. Ook treedt op den duur bacterievorming op, waarmee de kwaliteit van de brandstof achteruit gaat. Let op dat Euro 95 bijvoorbeeld ook vaak 5% ethanol bevat en dus eigenlijk ‘E5’ benzine is. Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, BP Ultimate e.d.).
Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op klassiekers tegen te gaan. Denk bijvoorbeeld aan de VSPE Power Plus Multishot van Millers Oils (verkrijgbaar in de KNAC webshop).
 
-Loodvervanger
Het toevoegen van een loodvervanger heeft alleen zin als de cilinderkop nog niet loodvrij is gemaakt, bij motoren die ontwikkeld zijn voor loodhoudende benzine. De loodvervanger zorgt voor bescherming van zachtere klepzittingen. Zonder loodvervanger zullen deze sneller slijten, wat kan leiden tot compressie- en vermogensverlies.
 
-Hoog octaan benzine
Bij veel Duitse pompen is benzine met een octaangehalte van 102 verkrijgbaar. In Nederland wordt deze voornamelijk geleverd door Firezone, onder de merknaam Competition 102. De meeste klassiekers zullen hier ter voorkoming van pingelen geen of weinig baat bij hebben, maar het kan een geruststelling zijn dat er geen ethanol is toegevoegd.
 
-Aandeel biobrandstof verdubbelt
In de gangbare benzine wordt een deel biobrandstof - ethanol - bijgemengd. Dat is nu in Nederland doorgaans 5% en dat gaat naar 10%. Ethanol heeft als vervelende bijwerking in oude motoren dat het kan leiden tot verstopping en schade, vooral na lang stilstaan. En klassiekers willen nog wel eens lang stil staan, want uit onderzoek weten we dat een klassieker elf maanden per jaar stil staat en gemiddeld maar een maandje rijdt en dan niet meer dan 1.900 km voor de oudere klassiekers. Behalve die ethanol heeft een moderne benzine ook een lager octaangetal (RON) dan de benzine van vroeger, die toen doorgaans 98 RON was. Een laag octaangetal plus veel ethanol in de benzine kunnen samen leiden tot motorschade. Maar gelukkig zijn er wel voorzorgsmaatregelen te nemen.
 
-Premium benzine duurder
Veel klassiekerbezitters geven er de voorkeur aan om toch de goedkopere E95 te tanken. Dat is een korte termijn voordeel afzetten tegen een kans - niet de zekerheid - op motorschade op langere termijn tegen hoge kosten en het blijkt dat veel mensen dat gokje wel willen wagen. Als je niet allerlei toevoegingen zoals bijvoorbeeld een ethanol ‘killer’ wilt gebruiken, is altijd een premium benzine tanken een goed advies. De grote maatschappijen hebben allemaal een slang aan de pomp voor deze kwalitatief betere benzine met een hoger RON-getal. Shell heeft V-Power; gegarandeerd zonder ethanol en 98 RON. BP biedt Ultimate 98 en dat is vooral goed in het verwijderen van vuil in de motor. Total noemt het Excellium 95, maar wel met ethanol.
Daarnaast is er dus nog een kleine aanbieder, Firezone/Salland Olie, met het product Competition 102, verkrijgbaar bij 61 tankstations in Nederland. Een hoog octaangetal van 102 en zonder ethanol. Met die soorten benzine rijd je overigens wel zuiniger, want elke procent ethanol in de benzine verhoogt het gebruik met 0,3%. Dat maakt de hogere prijs van premium benzine weer een beetje goed.
 
-Samenstelling wisselt in de EU
Niet overal in Europa is de benzine van hetzelfde merk ook gelijk van samenstelling. V-Power bijvoorbeeld is in de Benelux gegarandeerd ethanolvrij, maar in Frankrijk niet. Waar we maar mee willen zeggen dat het opletten blijft waar en wat je tankt. Het is de eigen keuze wat te tanken voor de eigen klassieker, maar wat wel duidelijk is, is dat het gebruik van een premium benzine zonder ethanol voorkomt dat er motorschade op langere termijn kan ontstaan.
 
-Toekomst
Ingaande 2020 zal de gebruikelijke Euro95 (E5 met 3-5% ethanol) plaats gaan maken voor E10 met dus max. 10% ethanol. Oldtimer bezitters zullen dan dus vaker naar Superplus 98 (E5) moeten grijpen om niet teveel ethanol in de tank te krijgen. Maar met het definitief doorvoeren van E10 aan de pomp blijft er altijd een alternatief beschikbaar voor auto's die daarvoor niet geschikt zijn.
In een heel enkel geval nog de ''oude” Euro 95 (E5) of in ieder geval altijd de Superplus 98 (E5).
 
-E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen
Benzine E10 bevat 10% ethanol en vervangt in de toekomst de benzine loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol, die nu is gespecificeerd in normblad EN 228. De introductiedatum verschilt per land. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
 
1.Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
2.Toegepaste materialen in het systeem
3.Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
4.Interne vervuiling van het systeem in tweede termijn
 
Ethanol breekt snel af, waardoor de brandstof octaan/cetaan verliest. Dit kan leiden tot kloppen, pingelen en een slecht startende motor. Ook tast ethanol rubber aan, denk aan pakkingen, slangen en afdichtingen. Daarnaast zorgt ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Het vervuilt de tank en het brandstofsysteem met gomresten, wat leidt tot verstopte filters, injectoren en carburateurs.
 
Ethanol is ook hygroscopisch, d.w.z. het neemt water op. In combinatie met water is Ethanol heel corrosief, een ideaal oxiderend middel, wat tot corrosie zal leiden van bijvoorbeeld metalen benzinetanks. Door de opname van water treedt er tevens een chemisch proces in werking, waardoor de brandstof wordt ‘gescheiden’ in de ‘onderdelen’ die moderne brandstoffen bevatten (esters en koolwaterstof derivaten). Hierdoor is de benzine ook minder lang houdbaar; met als gevolg problemen bij stilstanden langer dan 2 maanden en zeker bij vochtig weer.
 
-Toegepaste materialen
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig:
Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
-Niet bestendig: Natuurrubber NR, butylrubber IIR.
-Bestendig: Nitrile rubber NBR, Viton.
Remedie: waar mogelijk NBR en Viton toepassen.
Aluminium: een coating is wenselijk.
Zink: gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer.
Kurk van vlotters van oude carburateurs is niet bestendig, vlotter van benzinemeter ook niet.
 
-Interne na overschakelen op E10
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
 
Advies 1: Filter regelmatiger controleren eventueel reinigen.
Advies 2: Doorzichtig leiding-filter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
 
-Interne vervuiling in tweede termijn
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden. Over dit probleem is nog weinig concreets in de literatuur gevonden.
Tip: voeg Tanksafe toe van Millers Oils (verkrijgbaar in de KNAC webshop).

-Slotopmerkingen:
Overschakelen op het tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power, BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).
 
Bron: Inzending op www.klassiekerplein.nl (welke is gecheckt door experts van de ANWB).