Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

Onderdelenvoorziening

 

Het is goed merkbaar dat we een busje koesteren dat 70 jaar geleden op de markt is gekomen. Voor iedere medewerker van het onderdelenmagazijn is het een flinke uitdaging om de klant die op zaterdag het magazijn binnenkomt voor de aankoop van onderdelen, blij naar huis te laten gaan met de gevraagde aankoop en meestal ook nog met een goed advies. Lang niet alle onderdelen worden opnieuw gemaakt en sommige delen moeten gereviseerd worden, maar dan wel op een kwalitatief goede manier, want we willen wel betrouwbare onderdelen kunnen aanbieden. In dit artikeltje willen we het hebben over twee onderdelen die belangrijk zijn voor onze HY-bus: de startmotor en de radiateur. Beide onderdelen hebben we jarenlang kunnen aanbieden in gereviseerde vorm, maar door het achteruit gaan van de kwaliteit van het te reviseren basis-onderdeel werden we geleidelijk aan met nieuwe problemen geconfronteerd. Door veel ervaring werden we wijzer en nu kunnen we goede oplossingen presenteren.

 

SAM 3265

 

De startmotor

Voorheen hebben we startmotoren laten reviseren door externe specialisten en dit heeft wisselende ervaringen opgeleverd. In eerste instantie hield de “revisie” niet meer in dan het vervangen van lagers en koolborstels, het opzuiveren van de collector en indien nodig het vervangen van de Bendix-koppeling. Dit leidde meestal tot een uitstekend functionerende, gereviseerde startmotor. Dit is lang goed gegaan tot we een aantal klachten kregen over startmotoren met weinig of geen vermogen.

Dat was het moment dat Frans Gabriël zich in de problematiek verdiept heeft en grondige analyses heeft gemaakt van de falende startmotoren. Frans kwam tot de volgende conclusie: “het”

Het probleem is niet alleen versleten koolborstels, een versleten of vastzittende bendix, een

ingebrand anker, sterke vervuiling, uitgelubberde bronzen lagerbusjes en niet te vergeten de kwetsbare aansluitbout.

Een van de grootste problemen doet zich voor bij de veldwikkelingen: deze hebben dan een veel te lage isolatie weerstand.

De wikkelingen zijn onderling geïsoleerd met geïmpregneerd papier.

De tand des tijds heeft zijn werk gedaan: het geïmpregneerde papier valt uit elkaar.

En wat niet te meten is, is windingsluiting m.a.w. een spoel bestaat uit 8 of 9 windingen

en dan is er isolatie doorslag tussen een paar windingen.

Het gevolg is een veel te langzaam draaiende startmotor met weinig of geen kracht (slecht koppel).

 

SAM 3277

 

Toen Frans tot deze conclusies kwam, was de eerste gedachte dat het reviseren van oude startmotoren te duur zou worden en dat we een totaal andere weg zouden moeten inslaan. Ongeveer een half jaar geleden kwam er voor de HY een nieuw ontwerp startmotor op de markt, met helaas een prijskaartje van ca. € 400,00. Dat was voor ons aanleiding om nog eens diverse specialisten te raadplegen en na te gaan of er een betrouwbare revisie mogelijk zou zijn voor een bedrag dat aanmerkelijk lager zou liggen. We nemen aan dat iedere HY-bezitter toch het liefste vasthoudt aan de originele startmotor, mits die betrouwbaar is en een aantrekkelijker prijskaartje heeft.

Met zijn kennis, ervaring en doorzettingsvermogen is Frans Gabriël erin geslaagd om startmotoren op professionele wijze te restaureren. Sommige gereedschappen heeft hij daarvoor zelf ontwikkeld en meetapparatuur heeft hij aangeschaft. Door de aanpak van Frans zijn we nu in staat gerestaureerde startmotoren aan te bieden die aan alle eisen voldoen.

 

SAM 3262

 

We spreken daarom liever van restauratie dan van revisie. Elke startmotor wordt volledig gedemonteerd, wikkelingen worden er voorzichtig uitgeboord. De aansluitbout en de koolborstels worden verwijderd. De bendix gaat volledig uit elkaar en wordt zo nodig vervangen door een nieuwe. De lagerschilden worden zo nodig voorzien van nieuwe bronzen lagerbussen. Alle onderdelen worden gestraald en voorzien van hittebestendige lak. Het anker wordt getest en de wikkelingen worden met hoogspanning doorgemeten op kortsluiting en isolatieweerstand. De collector wordt afgedraaid en de lamellen van de collector worden opnieuw ingefreesd. Daarna volgt de eindmontage met controlemetingen en ter afsluiting nog een belaste eindtest op een HY-motor.

 

SAM 3267

 

We hebben er, samen met Frans, alle vertrouwen in dat we na zo’n grondige restauratie een zeer betrouwbare startmotor kunnen afleveren.

De prijs van deze startmotor wordt € 290,00 en er wordt statiegeld berekend omdat we graag de oude startmotor terug willen hebben voor een mogelijke revisie. Afhankelijk van de kwaliteit van de oude startmotor wordt het statiegeld geheel of gedeeltelijk terugbetaald.

 

SAM 3258