Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, januari 2016

 

2015 zomer34

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?

Ik ben onlangs 60 jaar geworden, ben docent techniek op het MBO, getrouwd, vader van 2 kinderen (al lang op zichzelf) en hoeder van 2 teckels. Zij heeft theologie gestudeerd, geeft ook les op het MBO, preek af en toe, is moeder van dezelfde 2 kinderen en mede hoeder van de 2 teckels. Onlangs waren wij 30 jaar getrouwd.

Die liefde voor Citroen stamt nog uit mijn middelbareschooltijd. Ik had daar een leraar Frans die in een Traction Avant reed, een collega van mijn vader. Ik reed wel eens met hem mee en dacht toen: dat wil ik later ook.

Wij hebben dus al heel lang een Traction Avant uit 1953 (sinds 1991 samen, maar daarvoor had ik er ook al een; ben ook in 1984 met de TA naar Moscou geweest) met een bijpassende BIOD-caravan uit 1964 gehad. Waarmee wij jarenlang met kids en dog op vakantie gingen. Maar het gesleur met de caravan begon de Traction op te breken. Dus einde caravan (die nu haar dagen slijt ergens op een landgoed in Frankrijk).  


Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?

Maar het gemis van een eigen huisje begon zich steeds meer te openbaren. En zo waren we ons een beetje aan het oriënteren op een camper. Een kennis bezit een Renault Estafette. Daar ben ik een tijdje naar op zoek geweest. Maar de liefde lag toch meer bij Citroen. En zo kwam het dat wij tijdens de Citromobile in 2015 onze huidige HY tegen kwamen. Zij stond daar wat sneu in de motregen zich te verkopen. Een ouder echtpaar dat niet meer zo aan restauratie toekwam, bood haar te koop aan. Ik, nooit vies van een restauratieobject, zag haar wel zitten en Nelleke was meteen verkocht. Zo gezegd, zo gedaan.

 

2015 zomer2

 

 

Was het liefde op het eerste gezicht?

Ja, eigenlijk wel. Want hoewel ik tijdens de koop nogal ziek aan het worden was (bleek later een niersteentje te zijn…) heb ik toch nog een klein ritje gemaakt. Maar dat was meer voor de vorm. Diep in ons hart waren we er wel uit. Een studievriend van mij die professioneel op de beurs staat, is nog even komen kijken en stelde vast dat dit zeker geen miskoop zou zijn. En toen waren we om.

 

 

Wat weet je over hem?

Weinig. En dat is misschien maar goed ook. Ook de dingen hebben het recht op een nieuwe start zonder meteen het verleden erbij te halen!

 

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?

Bij aankoop waren er een paar acute zaken bekend: nieuw uitlaatspruiktstuk, niet goed sluitende motorkap en wat lekkage. Dat laatste bleek later substantieel…. In de loop van de jaren gaat ze op de schop, maar zodanig dat we er wel ieder jaar mee op pad kunnen. Dus opknappen in fasen.

Er waren wat aanloopproblemen: defecte waterpomp, veel herrie uit de versnellingsbak en natte voeten. De eerste twee zijn inmiddels opgelost, de laatste hoop ik nog voor de zomer van 2016 ‘op te lossen’.

In de winter van 2015-2016 ben ik begonnen met het inbouwen van een gasinstallatie. Want het humeur bij de pomp hield niet over….. En ik hoop ook wat aan de wateroverlast te doen. Want dat is niet alleen een inconvenient maar het breekt ook het nodige ijzer af. Verder wil ik voordat ik weer de weg op ga, zorgen voor een zeer goede zichtbaarheid van achteren. Want een Audi die je van achteren aanrijdt ‘omdat ie je niet gezien heeft’ zal mij niet overkomen!

 

 

2015 zomer8

 

 

Wat doen jullie in je vrije tijd? 

Nou ja, veel sleutelen. Naaste deze HY hebben we nog een Citroen AC4F uit 1929, een Traction Avant uit 1953 en een Renault 4CV, eveneens uit 1953. Deze laatste was een standaard exemplaar waar ik een decapotable van aan het maken ben. Vergelijk dat maar met een 2CV: open dak waarbij de delen boven de deuren blijven behouden. Mechanisch is ze klaar, nu nog de elektriciteit en het stoffen dak maken (en een deel van de bekleding).

 

Is jullie relatie blijvend?

Nee. Er zit zoveel bloed, zweet en tranen in mij restauratieprojecten dat wegdoen eigenlijk geen optie is. Bovendien is ZY zo leuk, dat doe je toch niet weg!


Hoe ziet je ideale HY eruit?

De ideale HY bestaat niet. Volgens mij is de HY een spiegel van de eigenaars die bovendien van mening zijn dat je een HY hebt om mee te rijden, niet om te mooiste/ de beste/ de glimmendste enz mee te zijn. En dat bleek ook wel op de eerste meeting waar wij bij aanwezig waren in Zaanstad: zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende HY’s. En dat is waar je op afgerekend wordt!

 

2015 zomer223