Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement

De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK. 
 
Inlossen van een oude toezegging 
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de ‘sixties’ en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken. 
 
Goed onderhouden voertuigen met weinig gereden kilometers 
De Algemene Periodieke Keuring APK voor personenauto’s en bestelwagens is in 1985 ingevoerd. Op 1-1-2008 werden uitzonderingen voor oldtimers van kracht. 30 jaar en ouder hoefde nog maar eens in de twee jaar naar de keuring. Alle historische voertuigen met een Datum Eerste Toelating DET voor 1-1-1960 werden helemaal vrijgesteld van een APK. De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden. Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen. Die redenen voor vrijstelling staan nu in 2020 nog recht overeind. 
 
APK-vrijstelling voor 50+ voertuigen rechtzetten van vergissing in het verleden 
De wetgever heeft destijds per abuis het jaartal 1960 als vaste datum in de APK-regelgeving opgenomen. Sinds de invoering van de vrijstelling in 2008 is de APK-vrij-grens steeds verder in het verleden komen te liggen, waardoor nu een voertuig pas bij 60 jaar oud APK-vrij is. Wat er straks gaat gebeuren met de APK-vrijstelling bij 50 jaar, is gewoon het herstel van een in het verleden gemaakte vergissing.  
 
Goed onderhoud en weinig afkeuringen 
De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Omdat de meeste eigenaren hun mobiel erfgoed al een lange reeks van jaren hebben, is onderhoud en restauratie eigenlijk geen kostenpost maar veel meer een verantwoorde investering in deze voertuigen. Afschaffen van de APK-plicht zal in de praktijk niet of nauwelijks tot minder onderhoud leiden. Goed onderhoud is en blijft altijd noodzakelijk. Wie twijfelt kan natuurlijk altijd vrijwillig zijn historisch voertuig APK laten keuren. 
 
Hoe verder 
De FEHAC komt weer met een nieuwsbrief zodra we de ingangsdatum weten van de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder. 

Hy en ik Thomas Lubbers

Wie ben je en Hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?

Ik ben Thomas Lubbers, 18 jaar uit Zutphen en zoon van Harry Lubbers, die al HY rijdt sinds 1992 en ook lid is sindsdien.

Sinds mijn bestaan weet ik al niet beter dan dat we met mijn vaders HY naar meetings en op vakantie gingen. Hierdoor is de liefde voor de HY ontstaan en wist ik dat ik ooit een HY wou hebben.  

 

foto 1

 

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?

Ik was al voor HY’s aan het kijken voordat ik überhaupt mijn rijbewijs had.

Toen ik mijn rijbewijs haalde ben ik fanatiek op zoek gegaan naar een HY. Deze HY moest een brilletje zijn want als mijn vader ooit zijn HY weg zou doen heb ik er al een met een enkele ruit :P haha. De eerste HY die ik ging bekijken was te zien op het parkeerterrein van Citromobile. Na een rondje gelopen te hebben rond de HY en zijn niet zo’n beste plaatwerk en schilderwerk, viel de prijs ook nog eens tegen. Deze HY na veel advies van onze HY expres niet gekocht. Na dat wij bij het 100 jaar Citroën evenement waren geweest in Frankrijk wouden we de zomervakantie graag nog afsluiten met 1 meeting. Het HY team had helaas geen meetings meer gepland maar onze broeders van de Le camion wel. Eenmaal op de meeting was blijkbaar al bekend onder de mensen dat ik op zoek was naar en HY en werd ik aan gesproken door Wim van der lee dat hij nog wel een mooie bus wist van vrienden van hem die in Frankrijk woonden. Op dat moment contact gegevens uitgewisseld na dat we wat fotootjes die Wim tijdens zijn werkzaamheden snel had gemaakt bekeken hadden. Wim zou de mensen mijn telefoonnummer geven en was het wachten op een telefoontje van de eigenaren van de bus. Na ze via de telefoon enige tijd gesproken te hebben gingen ze foto’s maken en deze mij toe sturen via de email. Met smak op de foto’s gewacht en het was een fantastisch busje uit 1963. Later veel foto’s, informatie en onderdelen info gekregen moest er 3 maanden gewacht worden i.v.m. met de vakantie van de eigenaren. Dit was wel even balen. Maar dit gaf mij wel tijd om wat dingen te regelen zoals het behalen van mijn aanhangerrijbewijs. Zo dat ik de bus in ieder geval kon gaan ophalen i.v.m. dat de Franse APK was verlopen. Gelukkig stond ik al 5 maanden ingeschreven op een mooie stalling en enige tijd voor dat we de bus konden ophalen kreeg ik de sleutels. Stalling helemaal ready gemaakt voor de bus en de bakken voor onderdelen. Omdat het niet echt de 3e boom links was (800km) was het misschien zonde om 2 keer te gaan kijken. Dus heb ik besloten om er van uit te gaan dat ik de bus ging kopen. Ook omdat Wim het een mooi en harde bus vond en omdat de eigenaren ons alles konden vertellen. Ook hadden ze antwoorden op al mijn vragen en stonden ze voor alles open. Dat gaf mij een goed gevoel om samen met mijn vader een grote Iveco bus en autoambulance te gaan huren en het weekend voor 2020 800 km te gaan rijden om de bus op te halen en 2000 kilo aan onderdelen proberen mee te nemen.

 

 

 

Was het liefde op het eerste gezicht?

Ja! 100% alles klopte een brilletje ✔ geen extra ramen✔ een harde bus✔ technische goed✔

We kwamen aan in het kleine dorpje. Ze hadden de deuren van de schuur opengezet en de lampen aan zo dat we het beter konden vinden en zo dat we de bus meteen konden zien. Ik was al verkocht toen we het terrein opkwamen rijden.

Viel je op de buiten- of de binnenkant?

Ik viel op zijn mooie lijnen, de geribbelde platen, zijn dubbele ruit en zijn Franse Deukjes…

 

 

 

Wat weet je over zijn verleden?

Ik weet dat ik de 4e eigenaar ben. De bus is ooit door een wijnboer in de Bourgogne gekocht. Deze heeft hem enkele jaren gebruikt. Toen nog een handelaar en toen de mensen waar ik hem van kocht en die hebben hem een jaar of 30 gehad als eerste auto, net zoals dat ik hem nu als mijn eerst auto heb.

 

foto 3

 

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?

 

De bus was in 2011 stil komen te staan door iets met de cilinder kop. In de zomer van 2019 heeft Wim er een nieuwe cilinder kop op gezet die deze mensen ooit hadden gekocht. Hij heeft ook de remmen losgemaakt en werkend gemaakt.

 

Tijdens alle kleine proefritjes merkte ik al dat de bus wat naar rechts trok. Voor het invoeren van de bus ben ik naar Arnhem geweest. Bij fors remmen merkte ik dat de bus toch wel graag de snelweg af wilde, zullen we maar zeggen. Na dat de bus was ingevoerd maar eens gaan kijken naar de remmen en de rest van de eventuele APK punten.

De leiding van een van de voorste remcilinders bleek al een tijdje te lekken waardoor alles er onder zat. De leiding vervangen samen met de remmenschoen, de cupjes en stofhoesjes vervangen.

Ik ben een week later naar mijn toenmalige stage gereden voor de APK, 0% remverschil! Was helemaal top! De bus nu ook voor het eerst gezien op de brug. Ik heb met de hele apk meegelopen. Er waren geen punten tot dat we bij de achteras kwamen en er een forse speling op de achterdraag armen zat. Deze vervangen en sindsdien rij ik al vrolijk stotterend rond. 9 jaar stil staan doet de koppeling niet veel goed, deze moet er binnenkort ook aan geloven.

 

Verder wil ik er graag nog een campertje van maken en mag hij wel een likje verf gebruiken.

 

 

Wat doen jullie in je vrije tijd?

Een opleiding tot technische specialist personenauto(BOL) en werken bij een supermarkt als teamleider. Af en toe ben ik nog werkzaam bij een autogarage. En natuurlijk vooral hobbyen en toeren met de HY’s

 

Is jullie relatie blijvend?

Zolang de HY mij nog niet zat is blijft HY

 

 

 

Hoe ziet je ideale HY eruit?

Natuurlijk mijn eigen HY maar, ik durf het bijna niet te zeggen, zoals die van Casper Pasman (le marchand). Een EX verhuiswagen, maximaal verhoogd, tussen verlengd en achter verlengd. Maar dan zou ik er nog een van voor 1964 willen hebben.

 

foto 4 

 

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?

Chris en Tessa van den Hoogen

Marco en Rachel Sales

 

Van het magazijn

Het is al weer een hele tijd terug, zo voelt het althans, dat we het magazijn in verband met het rondwarende Coronavirus gesloten hebben. Ondertussen blijkt dat steeds meer deelnemers behoefte hebben aan onderdelen en dat kunnen we ons meer dan voorstellen.

Voorjaarsvakanties gaan niet door en het is nog maar de vraag of de campings in de zomer open gaan en of we er met ons busje op uit kunnen trekken. Er is dus tijd om aan de HY’s te werken.

Daarom hebben we als bestuur besloten om het magazijn, alleen op afspraak, open te stellen. Hoe gaat dat in zijn werk:

  • Als je naar het magazijn wilt komen, meld je dat via email bij Stan Bögels,
  • Stan maakt een overzicht per zaterdag waarbij er per bezoeker een ½ uur wordt gereserveerd in het magazijn. Je ontvangt dus een ‘tijdslot’ waarbinnen je de inkopen kunt doen;
  • Voorafgaand aan het bezoek aan het magazijn verzoeken we je om de onderdelen via het emagazijn te bestellen. Dat scheelt ons een hoop werk en het zorgt voor een efficiënte manier van werken.

 

In het magazijn hebben we voldoende voorzieningen getroffen om de 1,5 meter afstand te borgen. Daarnaast zijn er extra hygiënemaatregelen getroffen voor het desinfecteren van de handen en het toilet.

Dat alles betekent dat we in beperkte vorm, en nogmaals alleen op afspraak, open kunnen.

Ik wil daarbij met klem vermelden dat zowel onze medewerkers als de bezoekers van het magazijn de verantwoordelijkheid hebben om af te melden indien er gezondheidsklachten zijn. Laten we elkaar gezond houden!

 

Indien je tot één van de risicogroepen behoort, kom dan niet naar het magazijn maar plaats je bestelling via het emagazijn. Dan zorgen wij voor het klaarmaken en verzenden van de bestelling.

 

Ik hoop dat we zo met elkaar weer kleine stapjes kunnen zetten naar de situatie zoals we hem kenden voor de coronacrisis. Blijf gezond en blijf hoopvol!

 

Fred Knibbeler

UPDATE CORONA VIRUS

Beste HY-Team Holland,

 

Tot nader bericht is ons magazijn in Heesch voor verkoop van onderdelen gesloten.

Ook zal de deelnemers vergadering op 5 april niet doorgaan!

Daarmee sluiten wij ons aan bij de richtlijnen van het RIVM.

 

Het bestuur neemt met dit besluit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om zodoende de kans op verspreiding van het Corona-virus te beperken. Dat geldt zowel voor onze medewerkers in het magazijn als voor de klanten aan de balie.

Bestellingen kunnen gewoon via het e-magazijn geplaatst worden waarna we deze in behandeling nemen. Hou daarbij wel rekening met mogelijke vertragingen.

 

Hoe het verder gaat met de deelnemers vergadering en andere evenementen is nog onduidelijk. Via het TUB-journaal, website, Facebook en Forum houden wij u op de hoogte.

 

Het zijn onvoorstelbare tijden en wees daarom voorzichtig! Wij wensen iedereen heel veel sterkte met de uitdaging die ons allemaal te wachten staat!

 

Nogmaals sterkte en vriendelijke groet,

 

Namens het bestuur: Jeroen, Stan, Fred, Chris, Andre, Ron en Marco

 

afgelast

 

CORONA-virus

Beste Hy-ers

 

Tot nader bericht is ons magazijn in Heesch voor verkoop van onderdelen gesloten. Daarmee sluiten wij ons aan bij de richtlijnen van het RIVM voor de Provincie Brabant.

Het bestuur neemt met dit besluit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om zodoende de kans op verspreiding van het Corona-virus tot een minimum te beperken. Dat geldt zowel voor onze medewerkers in het magazijn als voor de klanten aan de balie.

Bestellingen kunnen gewoon via het e-magazijn geplaatst worden waarna we deze in behandeling nemen. Hou daarbij wel rekening met mogelijke vertraging.

Hoe het verder gaat met de deelnemersdag op 5 april aanstaande is nog onduidelijk. Via het TUB-journaal, dat u zeer binnenkort in de bus krijgt, wordt u hiervoor uitgenodigd. Hou de website van ons team in de gaten voor de meest actuele informatie over het wel of niet doorgaan van deze bijeenkomst. Het zou jammer zijn als u voor niets naar Heesch komt.