Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

13 sept 2019
wHYlandtreffen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

Geschiedenis van de HY

Geschiedenis van de HY

De geboorte van een tijdperk...

 

Men neme…

 

Een eenvoudige wens ten tijde van de Tweede Wereldoorlog: “Maak een bestelauto met de kenmerken van de 2CV" (voorwielaandrijving, laag benzineverbruik en een uitstekende wegligging). De sinds 1922 bij Citroën in dienst zijnde Pierre Franchiset, werkte vervolgens in het geheim aan het ontwerp van wat wij nu kennen als de Citroën HY.

 

Pas na 1945 zijn er twee prototypen gemaakt. In 1946 is de eerste HY geproduceerd, waarna in juni 1947 bezoekers van de Salon de l' Automobile in Parijs zich dan eindelijk rond een merkwaardig soort bestelwagen op de stand van Citroën konden verzamelen. ‘Type H’ werd aan het publiek getoond.  

Het ontwerp van de ‘TUB’ (zo werd hij in het begin naar zijn voorganger genoemd) is uniek. Het mechanische gedeelte is afgeleid van de Traction Avant, de rest komt van de ijzerhandel. Constructief is de huidige opbouw heel bijzonder voor de auto-industrie. Omdat alle "techniek" (motor, versnellingsbak, aandrijfassen enz.) in het voorste gedeelte was geconcentreerd kon de HY vlak achter de cabine worden ‘doorgezaagd’. Door de chassisbalken en de remleidingen te verlengen werd het vanaf de zestiger jaren mogelijk om het chassis eenvoudig te verlengen, zowel tussen de assen (tot maximaal 1.20 m. extra) als achter de achteras (nog eens 60 cm). De opbouw was al even flexibel en kon eenvoudig worden verlengd, verhoogd (tot nog eens 30 cm. extra), één of beide zijkanten waren opklapbaar te maken (zo bestaan er marktwagens die drie zijkleppen kunnen openzetten.) en de schuivende zijdeur is ook zo’n aanpassing die tijdens de ontwerpfase is aangebracht. En tenslotte was daar de open cabine van waaruit men zo de laadbak in kon stappen.

 

Citroën heeft het basisontwerp van de HY in de loop der jaren ook nog meerdere keren aangepast. In de periode 1947-1963 werd de HY bijvoorbeeld nog geleverd met een voorruit in twee gedeelten; het zogenaamde "brilletje". En met het verstrijken der jaren kwam er onder andere een nieuw type koppeling, betere verlichting, meer vermogen en een andere bandenmaat.

Onder druk van de kopers kwam er in 1961 een diesel-HY. Om te beginnen werd het dieselblok geïmporteerd uit Engeland maar na een jaar schakelde men over naar blokken uit de Franse Perkins-fabriek. 

De politie in Parijs ging in die jaren de HY gebruiken als arrestantenwagen en er werd nog een veewagen als variant gepresenteerd.

Tussen 1963 en 1969 verviel de dubbele voorruit (te duur en de spijl hinderde het zicht) en kreeg de neus een nieuwe Double Chevron. Ook werd vanaf eind 1966 een 1.9 liter benzinemotor geleverd onder de naam H 78.

In 1969 werd het in de Benelux en later ook in Zwitserland om veiligheidsredenen verboden om voordeuren voor die landen te leveren die "verkeerd om" scharnierden. Elders werden ze overigens nog wel zo geleverd.

In de laatste 12 jaren, dus tot de eindproductie in 1981 kreeg de HY twee concurrenten: vanaf 1973 kwam de C35 op de markt en een paar jaar later ook de C25. De productie van de HY daalde maar nog steeds werden verbeteringen aangebracht. De stoelen werden comfortabeler, er kwam een nieuwe dynamo en bijvoorbeeld nieuwe deursloten en een "schone" carburateur.

Ook werd een ambulance op de markt gezet met hydropneumatische vering. 

 

Door al deze voorgaande, eenvoudig uitziende, ontwerpprincipes is er een bestelwagen ontstaan die in vele honderden varianten door even zovele gebruikers is aangepast voor zijn doel. Iedere gebruiker bracht zijn eigen wensen naar voren die door elke carrosseriebouwer verwezenlijkt kon worden: veewagens, pick-ups, hoogwerkers, ambulances, laboratoria, ventwagens, en tegenwoordig natuurlijk veel campers…

Vrijwel niets was en is onmogelijk met deze veelzijdige bestelbus. En het verhaal gaat dat de stijfheid van het chassis zo groot is dat de auto zelfs op drie wielen rijdt.

 

Op 14 december 1981 stond in de Citroën-fabriek een grote groep genodigden en fabriekspersoneel bij elkaar om de laatste ‘Type H’ van de band te zien rijden. De laatste van de in totaal 473.289 exemplaren.

Het Citroën HY Team Holland, met al haar deelnemers, maakt zich er hard voor om deze prachtige bus zo lang mogelijk op de weg te houden.