Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, maart 2011

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?

Ik ben Ewald Börger (op het HY-forum bekend als LEiPiE), bouwjaar '78 en ik maak websites en onderhoud servers voor de kost, op dit moment voor een grote eten-bestelsite. Geboren en getogen in Heerhugowaard, maar sinds 1997 import-Tukker. Ik woon samen met Aafke Veenstra, zij zit in de kinderopvang en heeft een eigen pop/rockkoor (Twentzz.nl). Mijn bus heet MurpHY en is een vrij standaard HY78 uit 1972.
Hoe het zo gekomen is dat ik een HY heb vraag ik mij ook al tijden af. Citrofilie zit niet in de familie in ieder geval (mijn ouders rijden al sinds 1988 Toyota, al hebben ze beiden wel in Eendjes gereden ooit). Ik vermoed dat ik de HY tegenkwam toen we in 2002 onze studentenflat-auto moesten vervangen. Verder weet ik dat ik in augustus 2004 lid ben geworden van het HY-forum en ook ergens in die tijd een schaalmodel heb gekocht.
 
Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
Eind 2004 ben ik met 1000 euro op zak naar Amsterdam gegaan met een vriend om te kijken bij een HY. Die bus was helaas niet al te super, dus niet gedaan (die ex-rijkspolitiebus is er overigens nog wel dacht ik, een witte met typische blauwe banaantjes en nog wat blauwe accenten).
Toen bleef het weer even stil, maar actief blijven zoeken en op 1 april (jawel!) 2005 toog ik met een vriend met de trein helemaal naar Middelburg, alwaar een leuk stel ons stond op te wachten. Ze hadden 'm anderhalf jaar daarvoor van de eerste eigenaar gekocht als ik het goed heb, maar het was niet wat ze zochten denk ik. 2800 Euro kostte hij en na een proefrit kreeg ik 'm mee met de belofte dat het laatste deel van de papieren opgestuurd zou worden (en dat werd het,een verse uitdraai uit Veendam, omdat het originele deel III kwijt was).
 
Was het liefde op het eerste gezicht?
Ja, en dat was niet zo slim, want als ik had geweten wat ik nu weet had ik 'm toen misschien niet gekocht. Naar later bleek liep de motor op drie pitten (1 zuiger was geperforeerd door z'n eigen veren namelijk), verbruikte aardig wat olie en de volledige balk waar de achterklep aan hangt bleek doorgerot. Maar goed, dat zie je dan niet en qua motor was mijn enige referentie die andere bus die er slechter aan toe was.
Na de aankoop, op de weg terug naar Enschede, kwamen we nog een andere bus tegen (de 01-41-NB, daarna nooit meer gezien). 40 Kilometer voor huis sprong het enige lampje op het dashboard aan. Dat moest iets met olie zijn, maar de vulopening zoeken in het donker was nog een aardige klus.
Door de diverse voorvallen in de eerste paar weken is de naam MurpHY ontstaan, naar de “Wet van Murphy” (“Alles wat fout kan gaan, gaat fout”).
 
Viel je op de buiten- of de binnenkant?
Van MurpHY: op de buitenkant, de binnenkant was, laten we zeggen “praktisch”.
In het algemeen spreekt het hele karakter van de bus me erg aan. Die typische neus, alle op praktisch nut gerichte oplossingen en de manier waarop mensen reageren als je zegt dat je zo'n ribbelbus hebt of als je langs rijdt. Het is nog een echte Citroën en totaal niet zoals de eenheidsworst die je nu koopt. Daarover gesproken: ons dagelijks vervoersmiddel is een C1 uit 2010 wat gewoon een Toyota is met een Citroën-jasje natuurlijk. Maar dan wel felblauw-metallic.
 
Wat weet je over hem?
Hij is in juni 1972 van de band gerold, maar pas in augustus 1973 op kenteken gezet. Ik vermoed dat in die tussentijd hij verbouwd is tot camper, maar ik zou niet weten bij welke fabrikant. De inbouw was vrij eenvoudig, triplex op een latten frame met piepschuim er tussen en aan de afwerking te zien geen botenbouwer.
Wat ik heb begrepen van de vorige eigenaar is dat de eerste eigenaar met de bus naar allerlei anti-kernenergie-demonstraties ging en ze er met z'n drieen in sliepen. De bus had overal stickers “Atoomenergie? Nee bedankt!” zitten.
Naar verluid heeft er ooit een piano op het imperiaal gestaan, maar ik weet niet hoe en wat helaas. Voor zover ik weet heeft de bus met de vorige eigenaren geen contact gehad met HY- en Citroën-clubs, dus hij komt ook niet in de boeken voor.
 
Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
“Moeten” is een erg goed gekozen woord. MurpHY heeft me tot nu al verplicht de meeste losse motoronderdelen en de zuigers te vervangen, toen het hele motorblok omdat ik blijkbaar bij de revisie een tuimelaaras-steun had beschadigd waardoor een klep geen olie meer kreeg. De uitlaat tot drie keer toe (en die moet nu weer), het spruitstuk al twee keer, de voorremmen twee keer en nu ben ik bezig met revisie van de hoofdremcilinder, oh en de electra laat nog wel eens te wensen over (voordeel is, dat ik nu wel handig ben in 'm aanslingeren).
Ik heb het volledige camperinterieur eruit gesloopt omdat dat na de sneeuwbuien van november 2005 bol was gaan staan en gaan schimmelen omdat hij blijkbaar niet waterdicht was (en het was daarvoor al niet best meer). 
Qua plaatwerk heb ik op zich redelijk geluk gehad tot nu toe, eigenlijk was alleen de balk waar de achterklep aan hangt echt rot (bleek na een heel klein stukje met klep open te hebben gereden...) dus er uit gesloopt en vervangen door een nieuwe en bij die reparaties bleek de dakgoot links ook rot te zijn en dus ook vervangen (en in dat proces leren lassen). Natuurlijk wel een boel geverfd. Het dak is nu zilver, dat geeft 'm een heel ander gezicht.
En dan heb ik er in de afgelopen bijna 6 jaar nog geen 13.000 km mee gereden!
Qua toevoegingen: er heeft een volledige PC met groot touchscreen ingezeten, daarmee heb ik zelfs in de Computer Totaal gestaan. Maar die is er alweer een tijdje uit (tot nu toe is een autoradio + navigatiedingetje betrouwbaarder gebleken en ik verwacht dat m'n eerstvolgende telefoon alles over kan nemen). En een achteruitrijcamera, omdat ik het fijn vind te kunnen zien of er wat achter de bus staat.
Toen Aafke eind 2007 op het toneel verscheen werd het tijd een echt bed in te bouwen en een maand voor Citromobile 2008 was dat dan ook af in de eerste versie.
Voor Citromobile 2009 waren haar eisen wat hoger: er moest isolatie in de bus komen. Dus op een goede dag in april samen met haar vader 2cm Xtreme isolatie aangebracht. Toen vroeg haar vader of er nog wat op de vloer moest – hij heeft namelijk een bedrijf in woninginrichting – en grapte ik (hoewel op verhalen gebaseerd) dat een eikenhouten parket op de vloer wel goed zou zijn voor de wegligging. Aldus geschiedde. Hij had namelijk nog een verkeerde geleverde partij liggen en dus is MurpHY sindsdien voorzien van dik echt eikenhouten parket.
Ondertussen is het bed al een tijdje in de tweede prototype-fase, namelijk naar beide kanten opklapbaar. En er zitten nu bovenkastjes in de bus en gordijntjes. En LED-verlichting tegen het plafond. Daarnaast zijn we nu voorzien van een bustent en een luifel.
Mijn duurste en grootste project en over het algemeen het meest opvallende, is het compleet vervangen van de velgen en banden. MurpHY staat op echte 16 inch velgen die verbouwd zijn om op de HY te passen. Om die velgen liggen standaard 185R16 regenbanden, à 70 euro per stuk en bij elke bandenboer te krijgen. Het levert in ieder geval gegarandeerd gespreksstof op, omdat de velgen er anders uit zien dan de originele velgen.
 
Wat doen jullie in je vrije tijd?
We proberen diverse meetings per jaar te pakken, maar MurpHY heeft last van meeting-vrees: over het algemeen gaan er dingen stuk als er een meeting aan komt. Citromobile is gewoon verplicht en het is me zowaar sinds 2005 elk jaar gelukt er te zijn. Meddo en Ruinerwold vinden we ook altijd leuk en het lukt gelukkig toch elk jaar nog wel om bij een clubmeeting te zijn. We zijn ondertussen onderdeel van een illuster groepje HY-forumleden dat elkaar wel vaker tegenkomt. Erg gezellig altijd. En Aafke mag dan vaak oppas spelen, wat de diverse moeders niet echt erg vinden geloof ik. Ook hebben we twee korte vakanties in Nederland gedaan tot nu toe.
 
Is jullie relatie blijvend?
Ja, ik ben bang dat Citrofilie ongeneeslijk is. Denk dat er eerder andere Citroëns bij komen dan dat MurpHY verdwijnt.
 
Hoe ziet je ideale HY eruit?
Ik wilde eerste een gele standaard uit mijn geboortejaar, maar denk tegenwoordig meer dat eentje die een klein beetje verlengd is, en eventueel iets verhoogd, ook wel handig is. Maar dan wel goed gedaan natuurlijk.
En wat minder verbruik zou leuk zijn, als ik het geld had dan was MurpHY nu de eerste electrische oldtimerbestelwagen van Nederland. 
 
Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Moeilijk, moeilijk... heb een boel interessante mensen al mogen ontmoeten zo de afgelopen jaren. Aafke vraagt zich af hoe gezellig het slaapt op de bedjes van Jacques en Karin in de Limburgse BB bus. En natuurlijk willen we alles weten van Gert en citroengele Otje. En wanneer Bert eens mét bus naar een meeting komt natuurlijk.