Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, februari 2011

 

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?

Mijn naam is Edwin Bijkerik woon in onze hoofdstad en heb eigenlijk al vanaf kind zijn interesse is allerlei mechanische zaken. Wat ik vooral leuk vind zijn voorwerpen die simpel en doordacht zijn. Ook vond ik het altijd al leuk om iets aparts te hebben en mij enigszins te onderscheiden van de massa.

Op mijn 16e mocht ik eindelijk op een gemotoriseerd ding rondrijden. Al mijn vrienden reden op Honda’s, Kreidlers, Zundapps en ook Yamaha was zeer populair. Ik hield het bij mijn oude Sparta, waarop ik zelfs met mijn vrienden naar Belgie ben gereden om daar voor het eerst zonder mijn ouders op vakantie te gaan.

Als fiets had ik een oude transportfiets om mee naar school te gaan. Deze heb ik nog steeds, maar nu om de kinderen te vervoeren. Op mijn 18e heb ik eerst mijn motorrijbewijs gehaald. Mijn eerste motor, een Matchless G3l uit 1943, had ik al op mijn 17e, maar toen reed ik er natuurlijk nog niet op, ècht niet hoor !

Tja, en toen kwam het autotijdperk. Mijn eerste auto was een 2cv uit 1978. Zo’n ding zonder 3e zijruitje. Daarna 2 mini’s waarvan 1 bestel. Toen kreeg ik de kans een 3 jaar oude 2cv te kopen. Ook deze heb ik nog steeds en wordt momenteel door mij voorzien van een nieuw chassis.

 

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?

In Bergen N-H op het tuinpad van de vader van een goede vriendin van ons.

 

Was het liefde op het eerste gezicht?

Als je van simpel en doordachte ontwerpen houdt, is de HY natuurlijk een goed voorbeeld hiervan. Ja, ik werd meteen gegrepen door het karakteristieke ontwerp. Veel mooier dan zo’n VW bus.

 

Viel je op de buiten- of de binnenkant?

Als eerste ben ik natuurlijk gevallen voor de buitenkant. De karakteristieke neus en ribbels.

 

Wat weet je over hem?

Zoals ik al zei hebben wij de HY gekocht van de vader van een goede vriendin van ons. Hij was de eerste eigenaar. Iedere keer dat we daar kwamen in de zomer wilde ik de HY even bekijken en vroeg ik de man om, als hij erover dacht hem te verkopen, aan mij te denken. Het heeft heel wat jaren geduurd, maar in de winter van 1999 belde hij mij op.  Er waren al veel mensen geinteresseerd geweest in zijn bus. Zelfs zijn eigen dochter wilde hem graag hebben omdat ze er zulke mooie herinneringen aan had. Maar na rijp beraad werd er besloten dat ik er het beste voor kon zorgen. Met pijn in het hart heeft hij de bus aan mij verkocht. Ik moest hem beloven er goed voor te zijn. En dat heb ik gedaan.

Ik weet dat de HY slecht 3 jaar voor het werk is gebruikt. De vorige eigenaar had een levensmiddelen groothandel en gebruikte hem voor het transport hiervan. Na 3 jaar ging de HY uit produktie en besloot hij hem alleen nog in de vakanties te gaan gebruiken. Hij ging er met het hele gezin mee weg. Zijn kinderen bewaren hier mooie herinneringen aan. De bus heeft verschillende plekjes die met nagellak zijn bijgewerkt. Dat geberude in de vakantie weleens als hij een krasje had opgelopen. Deze plekjes heeft hij nog steeds na bijna 12 jaar. Ik laat het zo, het hoort bij het verleden van de wagen.

In de winter stond de HY tussen de levensmiddelen in het warme droge pakhuis tussen de levensmiddelen. De auto was dus nog klokgaaf en reed prima. De koop was dus snel rond en in 1999 zijn we er meteen mee naar Zwitserland afgereisd.

 

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?

Aan buitenkant van de bus heb ik niks veranderd, behalve dat ik hem heb voorzien van een dakrek en het reservewiel naar een van de achterdeuren heb verplaatst. Het interieur heb ik 1 jaar na aankoop samen met mijn oom verbouwd omdat ik in de lengte wilde slapen. Met mijn lengte vond ik in de breedte slapen geen optie.

Na met dit interieur 10 jaar te hebben gereden door heel Europa, besloot ik dat het tijd werd voor een nieuw interieur. Mede omdat er inmiddels 2 kinderen mee moeten en ik die veilig in de gordels wil kunnen vervoeren. In de winter van 2008/2009 heb ik mij samen met Teun van Baaren, onze secretaris, gebogen over een nieuw interieurontwerp. Teun stond qua kinderen voor dezelfde uitdaging als ik. Dus sinds bijna 2 jaar rijden we nu met een HY die volgens de RDW 7 zitplaatsen heeft, waarvan er bij mij 4 en bij Teun 5 voorzien zijn van een gordel. Tevens heeft de HY 4, cq 5 slaapplaatsen in huis. En dat allemaal in de standaard uitvoering. Jaja, er is even over nagedacht. 

 

Zomervakantie 2010: rechts onze bus en links die van Teun.

 

Wat doen jullie in je vrije tijd?

Vroeger toen we nog met z’n tweeën waren, gingen we ieder vrij weekeinde als het maar even mooi weer was met de HY weg.  Nu doen we het iets minder vaak, maar we proberen zeker 4x per jaar weg te gaan. De zomervakantie duurt meestel 3 à 4 weken. De eerste 10 jaar hebben we heel Europa doorgereden, van Italië tot Scandinavië. Van de hoge Alpen tot het vlakke land.

Nu de kinderen erbij zijn passen we ons reistempo iets aan. We zitten niet meer hele dagen in de auto. Maar toch zijn we al diverse keren in Frankrijk geweest en hebben Zuid-Engeland doorkruist. Vorig jaar zijn we eens lekker in Nederland gebleven, ook leuk. Dit doen we ook een aantal weekeinden per jaar. Ook bezoeken we met regelmaat de meetings van het HY-team.

 

Is jullie relatie blijvend?

Ach, wat is blijvend. Wij zijn blij met ons busje. Ik hoop er nog heel wat jaren in te mogen rijden.

 

Hoe ziet je ideale HY eruit?

Dan moet ik altijd denken aan het tentje van Klukkluk, de indianenvriend van Pipo de clown. Hij had klein tentje waar geluiden uit kwamen alsof hij er een balzaal in had. Dat is mijn ideale HY. Net zo groot als de standaardbus van buiten, maar van binnen net zo ruim als de woonkamer van ons echte huis. Het is altijd een beetje schipperen met de ruimte, zeker met twee kinderen om je heen. Maar zoals zoveel ideale dingen, ze bestaan eigenlijk niet.

 

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?

Ik heb hem verschillende keren mogen ontmoeten op meetings. Ik zou weleens van Ewald willen weten hoe hij er nu toch toe gekomen is om een bus te kopen en hoe hij zijn vriendin Aafke zo ver heeft gekregen om bij hem in te stappen. Gewoon omdat ik het gezellige lui vind.