Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, januari 2011

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
Mijn naam is Pim Overwater, 54 jaar en nu al ruim 24 jaar een trotse bezitter van een Citroen HY. Mijn liefde voor Citroën is met het sleutelen aan de HY in de loop der jaren ontstaan.

 

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
De eerste kennismaking met mijn eerste HY verliep helaas niet zo vloeiend als ik, nu als vervent liefhebber die ik geworden ben, wel zou willen.
Tijdens allerlei gesprekken op mijn werk had ik het weleens over mijn droom om met een camper Europa rond te trekken. Een collega vertelde dat een vriend die journalist was zo’n ding had gekocht om in te slapen bij het vergaren van nieuws en zo een droge plek te hebben als dit lang ging duren.
Helaas; hij had alles er uit en af gesloopt om weer op te bouwen en had daarbij bovendien 2 linker handen, kortom hij wilde dat ding kwijt.
Ik reed destijds alleen maar hele oude Opel Kadett’s want die waren degelijk en roestten niet.
Een Citroën… nou, zo’n roestbak is dat wel wat? Gelukkig, de prijs was laag want onze journalist zat er mee in zijn maag, dus ik dacht: even opknappen, een vakantie proberen en als het niks is kan hij daarna voor hetzelfde of liefst iets meer weer weg.

 

Was het liefde op het eerste gezicht?
Nou, al tijdens het sleutelen dacht ik waar ben ik aan begonnen? M7 bouten, wat is dat voor een $#^%&maat, maar al gauw bleek dat door de fijnere schroefdraad nagenoeg elke bout of moer gewoon los ging en er weinig afbrak of stuk ging.
Gaanderweg ging ik Citroën om zijn techniek waarderen: simpel en gewoon goed werkend gemaakt.
En na het verfje (over gebleven op mijn werk) zag hij er van buiten ook weer knap uit. En dan dat neusje van het ding… met die ronde losse koplampjes leek het wel een hondesnoetje.
Mijn liefde voor mijn HY is dus gegroeid met de tijd.

 

Viel je op de buiten- of de binnenkant?
Op het feit dat het een campertje was. Maar na de eerste vakantie met het ding kon HY voor ons niet meer stuk!

 

Wat weet je over hem?

Mijn eerste bus was dus van bovengenoemde journalist en daarna is de 2e HY bijgevoegd aan de familie Overwater: een van achter zwaar weggerotte HY Hydraulic Ambulance, mijn 2e en huidige bus. HY is ooit geleverd als open paardenwagen bij carroseriebouwer Akkermans in Oud Gastel. HY is daarna verlengd, kreeg isolatie en inbouw en werd voorzien van hydraulic achtervering van het type DS bestel. Rondom werd het groene LHM remsysteem aangebracht dat nog steeds nooit vervangen is, behalve de remschoenen die versleten waren.

Na aflevering heeft deze bus jarenlang dienst gedaan bij de rijkspolitie als operatiewagen/ ambulance en is hij uiteindelijk opgekocht bij Domeinen in een grote partij door Cees Visser (en een vriend van hem) die een bedrijfje heeft in Amsterdam. Deze vriend had deze bus eigenlijk voor zichzelf gehouden, maar deed hem na jaren stilstand in zijn achtertuin in 1989 toch maar weg, waarna ik eigenaar werd en dit tot op heden ben gebleven.

 

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
In de eerste vakantie ging de eerste HY al stuk. Uit de achterarmlager was de roest gelopen en die had nu een speling als de malle. Na dat snel oplappen moest er nu toch echt iets grondigers gebeuren want: HY moest blijven!!
En HY bleef, en moest nog zeker vele jaren blijven. Op een bepaald moment was het zelfs zo dat, hoewel alles vergankelijk is behalve een HY, het oplappen tot eeuwig blijvende liefde een onmogelijke opgave bleek en niet meer mogelijk.

 

Toen is het gemeenschappelijk ja woord gegeven aan mijn huidige HY en nog steeds vakantie en weekenden vierend in mijn eerste HY, ging de rest van de vrije tijd naar de HY ambulance. Werkelijk alles wat nodig was daaraan is inmiddels uitgevoerd en HY is perfect behandeld tegen roest. Na restauratie en inbouw tot 4 persoons camper heb ik er 14 jaar probleemloos me gereden, daarna pas zijn er problemen met de motor en de versnellingsbak geweest. Na de tijdelijke reparatie ben ik ongeveer 4 jaar geleden over gegaan tot volledige revisie van motor + bak en vervanging van de remschoenen.

Toen onze bus (wegen-)belastingvrij werd heb ik er in 1995 LPG ingebouwd en in 2009 is er een, binnen mijn vriendenclubje ontwikkelde, perfecte rvs uitlaat onder gekomen.

Uiteraard is er ook wat tussentijds schilderwerk geweest, en pas 3 jaar terug is het interieur ingrijpend veranderd omdat de kinderen groot waren en niet meer binnen sliepen

 

Wat doen jullie in je vrije tijd?
We hebben het er altijd flink van genomen: zo trokken we 21 jaar geleden met de Ambulance en onze pas geboren dochter Marjoke, 5 maanden oud, zelfs 5 weken door Zweden en Noorwegen, geweldig.
Sinds de HY is er in ons gezin geen vakantie meer zonder hem geweest, en zolang ik in staat ben om hem te blijven rijden denk dat dit ook zo zal blijven.

 

Tijdens onze eerste HY vakantie begrepen we dat er ook een liefhebbers club was; Citroën HY team Holland, en na onze eerste meeting op de St. Pietersberg waren we enthousiast en werden meteen lid.
Kort daarna hadden ze een invaller nodig voor de begeleiding op een herfst- jeugdkamp van het HY Team in Haaksbergen. Mijn vrouw en babydochter gingen mee in de HY en hier bleek dat jeugdkampen organiseren en begeleiden toch ook wel erg leuk was en nog een liefhebberij van mij was geboren.

 

Is jullie relatie blijvend?

Hoopvol denk ik dat als wij in de toekomst onze HY niet meer kunnen besturen, we ons wel laten rijden. Gelukkig hebben we onze 2 kinderen ook een rijbewijs laten halen en zijn deze ook dik behept met het Citroën-virus.
Straks misschien ooit kleinkinderen, en wordt de HY met kids en opa en oma naar de camping of meeting gereden. Maar dat is toekomstvisie en niets is zeker in het leven.
Echter een ding gaat door: mijn HY is er klaar voor. Net gerestaureerd en HY moet dus weer pakweg 15 jaar mee kunnen. En zo niet, dan helpen Overwater senior & de twee junioren hem wel.

Wat begon als "HY en IK" is dus uiteindelijk "HY en WIJ" geworden en wordt vast nog "HY en ZIJ".

 

Hoe ziet je ideale HY eruit?

Na de laatste aanpassing van het interieur en inbouw van ons gasfornuis met grill en oventje, hebben we eigenlijk onze ideale HY bus benaderd. (Hoewel; mooie volglas retrostijl aluminium ramen ipv kunstof camper ramen blijft nog een stille wens van mij.)

 

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?

Edwin Bijker alias Boudewijn.

 


Groetjes,
HY, Marion, Pim, Marjoke en Jan-Willlem Overwater