Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, april 2013

 

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
 Wij zijn Cees en Hennie Zandee en wonen in Hilversum. De liefde voor Citroën is bij toeval ontstaan. Door omstandigheden hadden we een tweede auto nodig. Toevallig bood een collega van mij (Hennie) haar 2CV Charleston aan, omdat zij met de VUT ging. Het was een goed verzorgde auto in de kleuren donkerrood/zwart.  We hoefden  niet lang over de koop na te denken. In een dagblad hadden we gelezen, dat er in Vierhouten een meeting zou plaatsvinden met eendjes. Wij gingen er met onze Charleston op zondag een kijkje nemen. Behalve talloze 2CV’s zagen we voor de eerste keer een rijtje HY’s staan. We waren meteen weg van deze busjes. Daar kwam nog bij, dat we een aantal jaren daarvoor onze kampeerspullen hadden weggedaan en van plan waren reisjes per vliegtuig te gaan maken. Daar kwam al snel een eind aan door de eerder genoemde omstandigheden. We moesten opeens andere vakanties gaan bedenken voor een tweejarige. Wat is er dan leuker voor zo’n kleuter om met een HY op stap te gaan. Maar hoe pak je zoiets aan? We wisten inmiddels dat er een HY club was met Wil Klaassen als voorzitter. Onze eerste voorwaarde was, dat we een stalling moesten vinden, omdat deze in het Gooi schaars zijn. Nadat we deze hadden gevonden, hebben we Wil gebeld. Hij wist toevallig een HY te koop in Hilversum.


Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
 Een afspraak met de eigenaar was snel gemaakt en de eerste ontmoeting met de HY vond plaats. We praten nu over het jaar 1993.


Was het liefde op het eerste gezicht?
We waren meteen weg van de HY. Er werd een keuringsrapport van de ANWB getoond, dus wat kon ons nog gebeuren. De koop was snel gesloten. De eerste de beste zondag reden we met het hele gezin naar een recreatieplek in de Lage Vuursche. Wat toen gebeurde hield je niet voor mogelijk. Bij het achteruit parkeren van een Peugeotbus reed de eigenaar onze HY binnen. Een enorme schade was het gevolg. In eerste instantie werd de HY total loss verklaard, maar dankzij Wil Klaassen en het HY magazijn was de bus te herstellen. Jammer alleen dat het vakantietijd was, waardoor we de verdere zomer moesten wachten op onderdelen en iemand van het HY team tijd had om de HY te repareren. Na herstel zag hij er fantastisch uit.


Viel je op de buiten- of de binnenkant?
We vielen op de buitenkant mede vanwege de kleur blauw en omdat hij er verzorgd uit zag. De binnenkant vonden we te steriel, maar door de jaren heen is het echt ons busje geworden. Het comfort is er ook in gekomen zoals een koelkast en verwarming.


Wat weet je over hem?
 Het bouwjaar is 1973.De eerste eigenaar was een groenteboer, wat nog steeds is te zien aan de butsen op het dak. Daarna is hij in andere handen overgegaan. Wie toen de eigenaar was, weten we niet. Vervolgens kwam er een eigenaar uit Hilversum en wij werden de vierde bezitters.


Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
 Ja, wat hebben we er aan veranderd. Er is een gasinstallatie in gebouwd. We hebben een aantal jaren een dakkoffer erop gehad. Wij waren de eersten met ramen met dubbel glas en andere raamprofielen in de cabine. Sommige onderdelen zijn vervangen door kunststof. We hebben een luifel eraan laten zetten en kunnen deze uitbreiden met andere Omnistor-onderdelen, waardoor de leefruimte groter wordt.


Wat doen jullie in je vrije tijd?
 Wat iedereen met een HY doet namelijk zoveel mogelijk ervan genieten. Dat kan bestaan uit meetings bezoeken, maar ook een dag aan het Gooimeer staan. We hebben verder met een aantal andere HY’s wereldmeetings bezocht, maar ook trips gemaakt naar Frankrijk en Denemarken. De naam van de HY is HYTTE, wat in het Deens hutje betekent. We vonden het wel een toepasselijke naam.


Is jullie relatie blijvend?
We hopen nog lang van de HY te genieten. Hij is nu 40 jaar oud en net zoals hij wel eens mankementen heeft, hebben wij die ook. Wat ook een rol kan meespelen, is de beslissing wat er gaat gebeuren met de vrijstelling die wij nu hebben van de wegenbelasting. We moeten er niet aan denken terug te moeten naar de tijd van de 60-dagenkaart. Als je niet de beschikking hebt over een plek op je eigen grond, dan ben je genoodzaakt de HY iedere keer naar de stalling te brengen. En of we dat op kunnen brengen……


Hoe ziet je ideale HY eruit?
We hebben niets meer te wensen. Het is en blijft een knus busje.


Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Corinne Marendziak