Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, februari 2013

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
Mijn naam is Albert de Gier, en ik ben denk ik zo’n 10 jaar lid van het HY-team. Ik ben getrouwd met Jannie, heb twee kinderen, een dochter en een zoon. Toen de laatste op zichzelf zou gaan wonen, kregen we ( zoals velen ) een beetje last van het “empty-nest-syndroom”. Wát te doen : een camping beginnen in Frankrijk? Een wereld-reis? Of gewoon verhuizen? Bij ons werd het dus: een HY ! Ik weet nog dat mijn zoon zei: "Als jullie dát doen, ben ik vandáág nog weg!!!" (hij zag het nog niet….vond het een beetje een ding om je voor te schamen….inmiddels wil hij hem graag van me lenen…)


Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
In het algemeen….ik ben door mijn werk met ontstekingen voor klassieke auto’s bezig, en min of meer toevallig was de HY, de 2CV, als eerste aan de beurt om een onverslijtbare ontsteking voor te bouwen. Zodoende kwam ik op een paar evenementen, en de mensen, de sfeer, en niet te vergeten de auto zelf spraken me aan.
Mijn eigen HY nam ik over van een echtpaar, dat er vanwege hun leeftijd afstand van wilde doen. Met tranen in de ogen zwaaiden ze me uit….alleen….net buiten het dorp stopte de auto ermee. De motor draaide wel, maar rijden, ho maar! Gelukkig had ik het telefoon-nummer van de verkoper, en die kwam me te hulp…..van alles heeft hij geprobeerd: bobine, benzinepomp, bougie-kabels etcetera….ALLES had ik in de auto liggen, part of the deal, uiteindelijk was het de condensator van de ontsteking(!)….daar had hij er trouwens óók een paar van in reserve!
Ik heb de uren daar langs de weg regelmatig aan de juistheid van mijn beslissing om juist een HY te kopen getwijfeld, en later is dat echt nog wel eens gebeurd….maar we doen hem toch echt niet weg!


Was het liefde op het eerste gezicht?
Nou nee dus, je krijgt er langszaam een relatie mee. De eerste vakantie nadat we hem gekocht hadden, hebben we de inbouw gelaten zoals het was. Later ga je dan bedenken hoe je hem graag zou willen verbouwen. Eerst eens kijken bij anderen, in een fabrieks-camper de boel afkijken, en langszamerhand beginnen. Niet te grof, want dan kan je er niet mee weg, en dat zou jammer zijn ! Het project loopt nog steeds….voor de komende vakantie moet er weer aan gewerkt worden. Het is ook een beetje de voorpret, voor de vakantie.


Viel je op de buiten- of de binnenkant?
Allebei! Als ’ie bij ons op de oprit staat, is het net een trouw beest, dat je vraagt om iets leuks te gaan doen. Die binnenkant is klein, maar precies goed. Meer heb je niet nodig met z’n tweëen. En die buitenkant….ik heb vaak geprobeerd onder woorden te brengen, wát het nou precies is…maar je komt er niet uit. Waarom klaren kinderen op, als ze je langs zien komen? Waarom komen er mensen op campings juist naar jouw auto kijken? Waarom zijn nou juist Nederlanders er zo gek van? Waarom zwaaien Fransen als je langs rijdt?
 

Wat weet je over hem?
Oeps, hij is uit 1965, de vorige eigenaar heeft een nieuw ‘paard’ gekocht, waarvan er destijds zo’n 20 stuks beschikbaar kwamen. Er staat ‘kampeer-auto’ op het kenteken, dat is afgegeven in 1971. Hij rijdt op benzine, en natuurlijk gebruik ik hem om zelf proef te rijden met de produkten die we maken. Ontelbare ontstekings- en injectie- experimenten zijn er al mee uitgevoerd….


Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
Ja, bijna ieder jaar staat er iets ‘op de planning’: met hulp van Wiebe Cnossen en Marco van der Scheer is er al heel wat roest verwijderd, en vervangen door nieuw staal resp.  polyester. De bus is nu zo goed als roestvrij, en ook de betimmering aan de binnenkant nadert zijn voltooiing. Een grote wens blijft echter om een injectie-systeem in te bouwenZodat je zuinig rijdt als het zuinig kan, maar dat je ook wat meer vermogen hebt, als je dat nodig hebt. En dat ’ie schoon is, lambda-geregeld… Voor mijzelf is het doorkruisen van de Alpen met de HY iets dat met spanning gepaard gaat: houdt hij het? Wordt’ie niet te heet? We moeten ook nog terug…
Enfin….ik HOOP dat de moderne techniek in de toekomst deze spanning kan wegnemen.
 

Wat doen jullie in je vrije tijd?
Wij gingen met vakantie heel graag naar Frankrijk, maar zijn sinds een paar jaar zijn we ook ‘gevallen’ voor de verleidingen van Italie. Verder gaan we naar evenementen, of zomaar eens een weekendje weg. Of reizen met vrienden….ook met een HY natuurlijk….
 

Is jullie relatie blijvend?
Dat zei ik al….we doen hem niet weg…..OF het moest zo zijn dat het onderhoud een last wordt….maar voorlopig dus niet.

Hoe ziet je ideale HY eruit?
Die staat voor de deur….eehh, nou ja, als die betimmering klaar is, en dat het te ontwikkelen 123\injectie-systeem doet wat het moet doen…..eigenlijk WIL ik ook niet dat ’ie af is….ik moet iets te prakkizeren hebben !


Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Marco van der Scheer….omdat ’ie gewoon een fijne vriend is….mét een HY !