Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, september 2012

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
Ik ben Leo Staats, 60 jaar en woon met Loes in Haarlem.  
Ik had, tot de aanschaf van de HYniets met Citroën. Ik weet het, dat is vloeken in de kerk, maar eigenlijk ben ik (sinds ik mijn rijbewijs heb) klassieke Volvo rijder. Sommige Citroëns zoals de HY , DS en de Traction vond ik altijd al prachtig qua techniek en uiterlijk.

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
Onze HY hebben wij 17 jaar geleden min of meer in een impuls gekocht. Na onze "de Waard"-tent in de plenzende regen te hebben ingepakt, waren wij het kamperen met zo’n grote zware tent zat. Kort daarna reden wij achter een HY en dachten; “Dàt is wat wij willen!” Binnen een maand hebben we onze HY gekocht. Het was de eerste die we bekeken.

Was het liefde op het eerste gezicht?
Ja, liefde op het eerste gezicht mag ik het wel noemen. Wij vonden het meteen een grappig, leuk ontwerp en het leek fijn om er mee te kamperen. Zo dat ik meteen aan de slag ben gegaan om hem echt onze bus te laten worden.

Viel je op de buiten- of de binnenkant?
Op de buitenkant en op de bruikbaarheid van de binnenkant. De HY was ingericht als camper, maar niet zoals wij dat wilden. Alles er uit gesloopt en opnieuw ingericht.

Wat weet je over hem?
In 1995 hebben wij onze HY gekocht van H.Y. (!) de Vries in Poppingawier in Friesland. Hij had hem gekocht van Rients Gratema de Friese cabaretier. Ik ben nog steeds van plan de heer Gratema eens te benaderen en hem te vragen of dit klopt en hoe lang hij hem gehad heeft. Misschien een leuk verhaal voor het TUB journaal (Red.: Of voor op de site!! ;-)).

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
In 1995 hebben wij op een meeting in Spaarnwoude een aantal  interieurs bekeken. Daarna een geheel nieuw simpel interieur ingebouwd. Inmiddels zijn de versnellingsbak (door Dominicus Kramer) motor (door Citrotech) en remmen gereviseerd en heb ik zelf een  LPG tank ingebouwd. Recent met de hulp van Ben Jager de roest aangepakt en de bus opnieuw geschilderd. Ik denk dat de HY nu beter is dan toen wij hem 17 jaar geleden kochten. Het leuke van de HY vind ik dat je naast het rijden je ook lekker kunt uitleven op het interieur en allerlei extra’s zoals cruise control, achteruitrij camera.

Wat doen jullie in je vrije tijd?
Bridge, tennis, lezen, en natuurlijk rijden en sleutelen aan klassiekers.

Is jullie relatie blijvend?
In de loop der tijd heeft de HY het 2 keer tijdens de vakanties begeven. Een keer op de heenweg (gebroken krukas, alhoewel eigenlijk geen garantie toch prima door Citrotech verholpen) en een keer op de terugweg. (kapotte koppelingsplaat.) Hierdoor hebben wij toch ook weer verrassende vakanties gehad en leuke dingen meegemaakt. We zijn er steeds meer aan gehecht geraakt. De problemen waren steeds op te lossen.

Hoe ziet je ideale HY eruit?
Zoals de AN 00 12. Misschien wat betrouwbaarder.

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Hans Bodenstaff.