Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, augustus 2012

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
Mijn naam is Ben Jager en ik kom uit Den Haag. Mijn liefde voor Citroën is ontstaan toen ik 2CV ging rijden. Ik heb vier eenden gehad.

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
Mijn laatste eend was een nieuwe en een drama tegelijk. Ik heb hem ingeruild in 1973 voor een HY van de sloperij. Het was een HY uit 1969 van de fa. Castrol, een heerlijke bus! Dat was de eerste en ik moest hem verkopen want de wasmachine was stuk…….Een vriend van me, landmeter van beroep, kwam overal. Ergens op een grasveld zag hij later eens een mooie HY die in gebruik was als schapenstal. De boer wilde hem wel verkopen voor 500 gulden en de HY werd van mij. Met een bezem en kokend water kreeg ik hem schoon, al heb ik er flink op moeten bikken! Tegen de tijd dat mijn jongste werd geboren had ik er een kampeerauto van gemaakt. Daarna heb ik nog diverse HY’s gehad. De één wat langer dan de ander en soms meerderen tegelijk.
Jaren later was er op een gegeven moment bij ons in Den Haag een keer een omleiding ingesteld. Ik reed door straten waar ik normaal gesproken nooit kwam en daar zag ik dan ineens een prachtige HY met opbouw. Ik ben er omheen gelopen en in de buurt gaan vragen van wie hij was. Hij bleek van een dame die hem wilde verkopen maar ze had geen idee van de waarde. Ik schatte hem in op zo’n 8500 gulden. Ze belde me later en vroeg of ik hem soms zelf zou willen kopen. Toen ik antwoordde dat het bedrag voor mij te hoog was bood ze aan  hem voor 5000 gulden te verkopen. En met een lening van mijn baas was de HY mijn nieuwste aanwinst. Een prachtige kampeerauto was het. Met teakhout, een boiler die van het motorwater warm water maakte, een douche aan de buitenkant, een imperiaal en nog veel meer moois. We hebben deze bus 25 jaar in de familie gehad en ik heb hem op een gegeven moment overgedragen aan mijn zoon en mijn huidige bus gekocht (Bhyzonder). Ik vond hem in Citroexpert in 1995. Ik heb toen meteen gebeld maar hij was inmiddels geruild met een broer voor 2 Saabs. Een jaar later werd ik gebeld of ik nog steeds interesse had. Dat had ik en ik kon de bus bekijken op een meeting in Spaarnewoude. Hij was van een kroegbaas uit Velp. Er waren liefhebbers genoeg maar uiteindelijk was ik degene die hem kocht. Voor 10.000 gulden, en daar zit ik nu nog aan vast!

Was het liefde op het eerste gezicht?
Ja!

Viel je op de buiten- of de binnenkant?
Op het totaalplaatje. Hij was heel bijzonder, een unieke kampeerauto.

Wat weet je over hem?
In 1970 is hij in opdracht gebouwd (op een 1967 chassis) voor de eigenaar van een veevoedermachinefabriek. Ze hebben er 6 maanden over gedaan en hij kostte destijds 60.000 gulden. Hij had een dubbele cabine met 4 DS-stoelen, water, een koelkast in een klein keukentje en was verder kaal. Ze hebben hem 2 jaar gebruikt en daarna weer verkocht omdat de 3 versnellingen een grote ergernis bleken.

Heb je veel aan hem moeten veranderen of wat wil je nog veranderen?
Ik ben ermee naar de wereldmeeting in Zweden geweest, samen met Gert Jan Noorman en zijn Esther. Daar sprong hun voorruit. Ze werden afgesleept en ik reed er achteraan. Je houdt het niet voor mogelijk maar… ook mijn ruit sprong! Vervolgens op de trekhaak van de sleepauto naar het glasbedrijf waar allebei onze ruiten werden vervangen. Ik kreeg er eentje van plastic, en Gert Jan een niet passend model van gelaagd glas. Met veel ductape wisten we er weer iets van te maken. Het werd een hele toer om de juiste ruit voor mijn bus te vinden.
Mijn vrouw was jaren eerder al eens aan het bellen geweest omdat we er niet achter konden komen waar het origineel vandaan kwam. Uiteindelijk wisten ze bij de kamer van koophandel de vorige eigenaar te achterhalen. Dat lukte en die eigenaar wist de naam van man die destijds de opdrachtgever was. Hij bleek inmiddels in België te rentenieren en we hebben contact gehad. Hij kwam van Carrosseriefabriek Mooren uit Maasniel. Die fabriek was van 2 broers waarvan er inmiddels 1 was overleden en 1 geestelijk erg achteruit was gegaan. Hij meende zich nog te herinneren dat de voorruit uit Daf vrachtwagentje zou zijn . We hebben Daf benaderd maar dat bleek onjuiste info.

Na de wereldmeeting in Zweden ben ik (mijn meisje was toen helaas al overleden) op de terugweg helemaal binnendoor gereden. Ik was niet lekker en had koorts vanwege een zeurende longontsteking. Daar zag ik op een speciaal aangelegd heuveltje een reclameauto staan: een pick-up met zo'n punttent/reclamebord. De auto was een Opel Blitz, en daar zat de juiste voorruit in!
Weer in Nederland heb ik bij Manfred (Vonk, red.)  “Blitz” gezocht op internet en vlakbij bleek toevallig een ruit te worden aangeboden. Voor €50,= was ‘ie van mij en op kosten van de verzekering heeft Carglass met 4 man en 3 uur werk de ruit erin gezet.

Verder heb ik een kachel ingebouwd, een douche, toilet, gas 40 ltr. LPG (kooktank), geverfd (was bruin/ beige), grote vierkante knipperlichten eraf, gele kentekenplaten eraf, inmiddels 3e motor, 2e set banden, 2e versnellingsbak…… wat niet? Lichtdoorlatend dakluik, uitgedeukt, dashboard, het dak lekte, kit en honderden klinknagels vervangen

Wat doen jullie in je vrije tijd?
Ik doe zo nu en dan wat voor het HY-team. Zo heb ik bijvoorbeeld de voorkant van het TUB-journaal ontworpen en zorgde ik voor de ontwerpen van de meeste promotie-artikelen zoals shirts en dergelijke. Natuurlijk klus ik aan mijn bus en ik probeer regelmatig een meeting te bezoeken. De Internationale meetings zeker. Ik was er bij in Schotland, Zweden en vorig jaar in Salbris). Verder heb ik helpen klussen aan de patatbus van Manfred: de “Manfried”. Ik sleutel regelmatig aan HY's van anderen, voor mijn plezier en als leuke bijverdienste naast mijn AOW.

Is jullie relatie blijvend?
Ja! Al hebben we wel een beetje een haat-liefde-verhouding. Er liggen veel herinneringen aan mijn overleden vrouw in en daar word ik wel eens gek van. We hebben er vele vakanties samen in doorgebracht, soms wel 6 of 7 weken achter elkaar. Als ZZP ‘er in de standbouw had ik vaak de hele zomer vrij.

Hoe ziet je ideale HY eruit?
Dit is mijn ideale auto! Hoewel… als ik er ooit weer eens geld voor heb… Dan wordt het nu toch weer een standaard HY met alkoof!

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Leo Staats uit Haarlem