Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

Binnenkort:

Geen evenementen

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

HY en ik, november 2011

Wie ben je en hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?
Ik ben Camille van Rijn, 35 jaar en ongebonden. Ik ben ingenieur en nu bezig mijn eigen bedrijf op te zetten in het noorden van Spanje. Iets in zonne-energie. Druk druk druk dus.
Ik kan me mijn eerste kennismaking met de HY nog vrij goed herinneren. Ik zal zo’n jaar of 6 zijn geweest toen ik met mijn ouders naar een camping naar Zuid-Frankrijk ging. Dit was in de buurt van Draguignan. Deze camping lag op de flank van een berg en was ingedeeld in terassen. De terassen waren verbonden met een soort hoofdpad dat van boven naar beneden liep. De campinggasten zetten hun vuilnis elke dag aan dit pad en dat werd dan vervolgens netjes opgehaald. De vuilniswagen in kwestie was een blauwe HY bus! De details van deze bus kan ik me niet meer herinneren op één belangrijk kenmerk na! Dit kenmerk was ook de reden dat ik elke dag op de vuilnisman ging zitten wachten. Waarschijnlijk om de rust op de camping zo weinig mogelijk te verstoren, kwam de vuilnisman naar beneden gereden zonder de motor aan te hebben. Dezelfde vuilnisman kon mij wijsmaken dat hij een superbus had, namelijk eentje die zonder motor kon rijden! Je begrijpt mijn totale fascinatie...
 
Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?
Toen ik klaar was met m'n middelbare school en net m'n rijbewijs had gehaald, heb ik samen met een vriend m'n eerste eend gekocht om vervolgens daarmee heel Frankrijk rond te rijden. Het werd een onvergetelijke vakantie. Deze eend heb ik nog steeds en later volgde er nog meer. Op een goed moment, zonder directe aanleiding, werd het tijd voor een HY. Al vrij snel kwam ik hiervoor bij Jef Wintermans terecht aangezien ik in Eindhoven woonde en hij in die tijd nog in Valkenswaard zat. Daar hebben we elkaar ontmoet.
 
Was het liefde op het eerste gezicht?
Ja, het was liefde op het eerste gezicht. Deze bus was net uit Frankrijk gekomen en was nog doordrenkt van het Franse plattelandsleven. Ondanks dat ‘opknappen’ onvermijdelijk was, wist ik meteen dat de bus nooit meer zo mooi zou worden zoals ik hem toen aantrof: verschoten, slecht bijgewerkte lak, vreemde vlekken in allerlei kleuren, doorgezakte stoeltjes ‘gerepareerd’ met elastische spanbandjes, een grove kast voor gereedschap die op onverklaarbare wijze nog overeind stond en natuurlijk een muf maar toch wel lekker geurtje..
 
Viel je op de buiten- of de binnenkant?
Zoals hierboven uitgelegd, was het het totaalplaatje. Natuurlijk voldeed HY verder wel aan wat ik zocht: een klein beetje verlengd, oud model (ronde achterspatborden) maar niet té oud (geen 6V oid). Ook vond ik de kleur erg mooi. 
 
Wat weet je over hem?
Toen ik de auto kocht moest die nog ingevoerd worden in Nederland. Ik kreeg de ‘carte gris’ erbij en daarop stond een naam en adres van de vorige eigenaar. Ik vermoed dat die eigenaar misschien ook wel de eerste en enige eigenaar is geweest. Deze man had een aannemersbedrijfje. Aan de kabelboom bij het zekeringkastje zaten een heleboel kartonnen labels gebonden van alle beurten die de HY in de loop der jaren gehad moet hebben, aan het handschrift te zien bij steeds dezelfde garagist! Ook vond ik toen ik de lade uit het dashboard haalde, eronder allerlei kwitanties, rekeningen en andere paperassen voor werkzaamheden die de aannemer uitgevoerd had. Uiteraard heb ik al deze details zorgvuldig bewaard!
 
Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?
Er zit al heel veel werk in. Dat had overigens niet de bedoeling om iets veranderen, als wel in originele staat terug brengen! Nu is HY nagenoeg zoals HY in ’67 in Parijs van de band is komen rollen.
Ik zou nog wel wat aan het interieur willen knutselen aangezien deze nog enigzins geïmproviseerd is. Voorlopig zal dat er niet van komen en eigenlijk ben ik zo ook al gelukkig..
 
Wat doen jullie in je vrije tijd?
Vooralsnog heeft het grootste gedeelte van onze ‘vrije’ tijd zich in de schuur afgespeeld. Dat was weliswaar heel erg leuk en leerzaam maar het doel is natuurlijk uiteindelijk wel om lekker te rond te toeren! Gelukkig is die tijd nu ook aangebroken. Afgelopen zomer ben ik vanuit Spanje naar Nederland gereden, vrijwel uitsluitend over hele kleine (gele maar vooral ook witte) weggetjes! Ondanks dat men waarschuwde voor de bekende ‘zwarte zaterdag’, hebben wij die dag bijna geen andere auto gezien (ook niet achter ons..)
Helaas zit ik in nu in een hele drukke tijd, anders zouden we er nog graag op uit trekken om van de mooie nazomer te genieten in bijvoorbeeld de Pyreneeën die hier niet ver vandaan zijn. Dat zal voorlopig toch even moeten wachten.
 
Is jullie relatie blijvend?
Na zoveel ‘vrije’ tijd samen in de schuur doorgebracht te hebben, durf ik wel te stellen dat onze relatie blijvend is. Regelmatig wordt er een bod uitgebracht maar deze HY is voor mij onvervangbaar. 
 
Hoe ziet je ideale HY eruit?
Zie de foto’s!
 
Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?
Peter van Ooijen met z’n pantser-bus en wanneer die nou eindelijk de ladder uitvoering HY aanschaft.