Citroën HY Team Holland

Een team waar HY niet zonder kan

index.php?option=com_content&view=article&id=45

facebook

Route Magazijn

Pastoor Boelensstraat 5A 5384 GR Heesch

Hy en ik Thomas Lubbers

Wie ben je en Hoe is je liefde voor Citroën (en de HY in het bijzonder) ontstaan?

Ik ben Thomas Lubbers, 18 jaar uit Zutphen en zoon van Harry Lubbers, die al HY rijdt sinds 1992 en ook lid is sindsdien.

Sinds mijn bestaan weet ik al niet beter dan dat we met mijn vaders HY naar meetings en op vakantie gingen. Hierdoor is de liefde voor de HY ontstaan en wist ik dat ik ooit een HY wou hebben.  

 

foto 1

 

Hoe en waar hebben jij en HY elkaar ontmoet?

Ik was al voor HY’s aan het kijken voordat ik überhaupt mijn rijbewijs had.

Toen ik mijn rijbewijs haalde ben ik fanatiek op zoek gegaan naar een HY. Deze HY moest een brilletje zijn want als mijn vader ooit zijn HY weg zou doen heb ik er al een met een enkele ruit :P haha. De eerste HY die ik ging bekijken was te zien op het parkeerterrein van Citromobile. Na een rondje gelopen te hebben rond de HY en zijn niet zo’n beste plaatwerk en schilderwerk, viel de prijs ook nog eens tegen. Deze HY na veel advies van onze HY expres niet gekocht. Na dat wij bij het 100 jaar Citroën evenement waren geweest in Frankrijk wouden we de zomervakantie graag nog afsluiten met 1 meeting. Het HY team had helaas geen meetings meer gepland maar onze broeders van de Le camion wel. Eenmaal op de meeting was blijkbaar al bekend onder de mensen dat ik op zoek was naar en HY en werd ik aan gesproken door Wim van der lee dat hij nog wel een mooie bus wist van vrienden van hem die in Frankrijk woonden. Op dat moment contact gegevens uitgewisseld na dat we wat fotootjes die Wim tijdens zijn werkzaamheden snel had gemaakt bekeken hadden. Wim zou de mensen mijn telefoonnummer geven en was het wachten op een telefoontje van de eigenaren van de bus. Na ze via de telefoon enige tijd gesproken te hebben gingen ze foto’s maken en deze mij toe sturen via de email. Met smak op de foto’s gewacht en het was een fantastisch busje uit 1963. Later veel foto’s, informatie en onderdelen info gekregen moest er 3 maanden gewacht worden i.v.m. met de vakantie van de eigenaren. Dit was wel even balen. Maar dit gaf mij wel tijd om wat dingen te regelen zoals het behalen van mijn aanhangerrijbewijs. Zo dat ik de bus in ieder geval kon gaan ophalen i.v.m. dat de Franse APK was verlopen. Gelukkig stond ik al 5 maanden ingeschreven op een mooie stalling en enige tijd voor dat we de bus konden ophalen kreeg ik de sleutels. Stalling helemaal ready gemaakt voor de bus en de bakken voor onderdelen. Omdat het niet echt de 3e boom links was (800km) was het misschien zonde om 2 keer te gaan kijken. Dus heb ik besloten om er van uit te gaan dat ik de bus ging kopen. Ook omdat Wim het een mooi en harde bus vond en omdat de eigenaren ons alles konden vertellen. Ook hadden ze antwoorden op al mijn vragen en stonden ze voor alles open. Dat gaf mij een goed gevoel om samen met mijn vader een grote Iveco bus en autoambulance te gaan huren en het weekend voor 2020 800 km te gaan rijden om de bus op te halen en 2000 kilo aan onderdelen proberen mee te nemen.

 

 

 

Was het liefde op het eerste gezicht?

Ja! 100% alles klopte een brilletje ✔ geen extra ramen✔ een harde bus✔ technische goed✔

We kwamen aan in het kleine dorpje. Ze hadden de deuren van de schuur opengezet en de lampen aan zo dat we het beter konden vinden en zo dat we de bus meteen konden zien. Ik was al verkocht toen we het terrein opkwamen rijden.

Viel je op de buiten- of de binnenkant?

Ik viel op zijn mooie lijnen, de geribbelde platen, zijn dubbele ruit en zijn Franse Deukjes…

 

 

 

Wat weet je over zijn verleden?

Ik weet dat ik de 4e eigenaar ben. De bus is ooit door een wijnboer in de Bourgogne gekocht. Deze heeft hem enkele jaren gebruikt. Toen nog een handelaar en toen de mensen waar ik hem van kocht en die hebben hem een jaar of 30 gehad als eerste auto, net zoals dat ik hem nu als mijn eerst auto heb.

 

foto 3

 

Heb je veel aan hem moeten veranderen (of wat zou je willen veranderen)?

 

De bus was in 2011 stil komen te staan door iets met de cilinder kop. In de zomer van 2019 heeft Wim er een nieuwe cilinder kop op gezet die deze mensen ooit hadden gekocht. Hij heeft ook de remmen losgemaakt en werkend gemaakt.

 

Tijdens alle kleine proefritjes merkte ik al dat de bus wat naar rechts trok. Voor het invoeren van de bus ben ik naar Arnhem geweest. Bij fors remmen merkte ik dat de bus toch wel graag de snelweg af wilde, zullen we maar zeggen. Na dat de bus was ingevoerd maar eens gaan kijken naar de remmen en de rest van de eventuele APK punten.

De leiding van een van de voorste remcilinders bleek al een tijdje te lekken waardoor alles er onder zat. De leiding vervangen samen met de remmenschoen, de cupjes en stofhoesjes vervangen.

Ik ben een week later naar mijn toenmalige stage gereden voor de APK, 0% remverschil! Was helemaal top! De bus nu ook voor het eerst gezien op de brug. Ik heb met de hele apk meegelopen. Er waren geen punten tot dat we bij de achteras kwamen en er een forse speling op de achterdraag armen zat. Deze vervangen en sindsdien rij ik al vrolijk stotterend rond. 9 jaar stil staan doet de koppeling niet veel goed, deze moet er binnenkort ook aan geloven.

 

Verder wil ik er graag nog een campertje van maken en mag hij wel een likje verf gebruiken.

 

 

Wat doen jullie in je vrije tijd?

Een opleiding tot technische specialist personenauto(BOL) en werken bij een supermarkt als teamleider. Af en toe ben ik nog werkzaam bij een autogarage. En natuurlijk vooral hobbyen en toeren met de HY’s

 

Is jullie relatie blijvend?

Zolang de HY mij nog niet zat is blijft HY

 

 

 

Hoe ziet je ideale HY eruit?

Natuurlijk mijn eigen HY maar, ik durf het bijna niet te zeggen, zoals die van Casper Pasman (le marchand). Een EX verhuiswagen, maximaal verhoogd, tussen verlengd en achter verlengd. Maar dan zou ik er nog een van voor 1964 willen hebben.

 

foto 4 

 

Wie zou je hierna het hemd van het lHYf willen vragen?

Chris en Tessa van den Hoogen

Marco en Rachel Sales

 

HY en ik, maart 2014

HY en ik
(In ONS geval hoort er nog een “zij” bij en eigenlijk ook een meervoudsZIJ! De laatste ZIJ omvat de kinderen en kleinkinderen. Dus titel :” WIJ en HY “.)


Wie zijn de HY-rijders van ons team en wat drijft hen?

Deze keer: POL DE MAN

Lees meer...